آذربایجان شرقی

رمز ارزها ابزار مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها نیست

[ad_1]

حسن فرج اللهی در نشست کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی، صنایع و معدن و کشاورزی تبریز افزود: کسانی که استفاده از رمز ارزها را برای دور زدن تحریم ها ترویج می کنند، واقعیت را وارونه جلو می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: هیچ کالای رسمی که بخواهد از مسیر قانونی وارد کشور شود، بدون مشخص بودن نوع ارز استفاده شده و مبدأ و مقصد ارز جابه‌جاشده امکان ورود به کشور را ندارد.

رمز ارز در تجارت خارجی معمول نیست

مسعود بنابیان، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تبریز با اشاره به تخصصی بودن موضوع رمز ارزها گفت: در شرایط فعلی در تجارت خارجی، به دلیل عدم تأیید بانک‌های مرکزی کشورها و همچنین عدم امکان ثبت در دفاتر مالیاتی امکان استفاده از رمزارز مقدور و معمول نیست.  

وی تاکید کرد: باید محرز شود که با توجه به قیمت انرژی برق و با در نظر گرفتن منافع ملی، آیا ماینینگ و تولید رمز ارز در راستای منافع ملی هست و یا خیر؟
 
بستر لازم برای فعالیت در حوزه رمز ارز فراهم نیست
 
مرتضی مختاری، کارشناس ارشد حوزه رمز ارز، گفت: هر کس که در داخل کشور می‌خواهد در حوزه رمز ارز وارد شود به دلیل مهیا نبودن بستر لازم، ناگزیر در کشورهای همسایه همچون ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و دبی ساز وکار خود را راه‌اندازی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه امروز بیش از ۱۰ هزار نوع رمزارز داریم که در دنیا ثبت ‌شده‌اند، گفت: اینکه کدام رمز ارز آینده روشنی دارد و کدام رمز ارز پس از چند ماه عنوان کلاه‌برداری به خود بگیرد و حجم بازار خود را از دست بدهد، روشن نیست چرا که نهادی هم وجود ندارد که این موضوع را بررسی و اطلاعات کافی ارائه دهد.
 
وی ادامه داد: همه ما نام ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین و یا اتریوم را شنیده‌ایم که حجم بازار آن‌ها بالاست اما رمز ارزی که رتبه ۹۵۰۰ را دارد، حجم بازار آن نیم دلار است یعنی یک نفر ۱۰۰۰ دلار داده و یک ارز مجازی را به وجود آورده و چون خریداری نداشته، باعث شده در قیمت نازل خود باقی بماند.
 
مختاری با بیان اینکه در کشور،  ICU یا عرضه اولیه ارز دیجیتال ممنوع است، گفت: وزیر ارتباطات، رمز ارزی به نام پیمان را پیگیری می‌کند که هنوز جای خود را در کشور پیدا نکرده است.
 
وی گفت: رمزارزها کاربردهای متنوعی دارند و تمام آن ها، یک کار معین انجام نمی‌دهند اما کاربرد مشترک تمام رمز ارزها، پرداخت است.

مختاری افزود: هر کدام از رمز ارزها یک کاربرد ویژه هم دارند مثلاً با NFT ها (توکن های منحصربه‌فرد)، آثار نقاشی، موسیقی، فیلم، معماری، فرش و آثار هنری خریدوفروش می‌شود یا مثلاً با رمز ارز اتریوم، قراردادهای هوشمند را منعقد می‌کنند.

 
۷۰ درصد ماینینگ توسط صنایع انجام می شود  
 
مختاری ادامه داد: در مورد آمار تعداد ماینرها در استان، رقم و عدد دقیقی نمی‌توان تخمین زد اما احتمال می‌رود با توجه به سردسیر بودن منطقه، حدود ۱۷ درصد ماین کشور در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل اتفاق می‌افتد و ۷۰ درصد آن‌هم توسط صنایع انجام می شود که با مصرف زیاد انرژی همراه است.
 

استفاده از رمز ارز در تجارت بین الملل مستلزم پذیرش بانک های مرکزی است

 جواد بحری پور، مشاور کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه رمز ارز از لحاظ بانکی یک متد پرداخت بوده و الزاماً راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین روش پرداخت است، گفت: اما اجرای آن مستلزم این است که آیتم KYC یعنی احراز هویت مشتری انجام و منشأ ارز هم مشخص شود که از کجا آمده است و اگر قرار باشد در بانک‌ها، رمز ارز، زمانی به‌عنوان روش پرداخت قبول شود، باید بانک مرکزی کشور مبدأ و کشور مقصد، آن را به رسمیت بشناسند.
 
وی گفت: تاجر می‌تواند به حساب مشتری خارجی خود، بیت کوین واریز کند اما به هنگام ترخیص کالا در گمرکات داخل، با توجه به اینکه از ارز اشخاص استفاده شده، قطعاً بانک، مستندات مربوط به منشأ ارز را خواهد خواست و چون بانک مرکزی، ارزهای دیجیتال را به رسمیت نمی‌شناسد، امکان استفاده از آن در مراودات تجاری بین‌المللی وجود ندارد و چون لازم است که هم کشور مبدأ و هم کشور مقصد آن را به رسمیت بشناسند، اجرای آن فعلاً مقدور نخواهد بود.
 
ضرورت تلاش اتاق برای استفاده از رمزارزها در تفاهم نامه با هیئت های تجاری
 
حامد همتی، کارشناس حوزه بانکی نیز در ارتباط با نقش و وظیفه اصلی اتاق بازرگانی در مراوادت با هیئت‌های تجاری، به این نکته اشاره کرد که می‌توان به سوی تفاهم با هیئت‌های تجاری کشورهای دیگر برای استفاده از رمزارزها رفت و با توجه به شرایط تحریم با موافقت‌نامه‌هایی که هیئت‌ها با هماهنگی بانک‌های مرکزی کشورهای هدف انجام می‌دهند، در صورت توافق از این ظرفیت استفاده کنند.

 آذربایجان شرقی با کمبود ۱۰ هزارمگاواتی برق مواجه است

احمد حسام زاده و علی‌اصغر تیمورلو از کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق تبریز با ارائه گزارشی از وضعیت برق استان و تأثیر مزارع رمز ارز در شرایط فعلی آن اعلام کردند: ظرفیت اسمی برق استان ۷۰ هزار مگاوات است که به شکل واقعی ۶۰ هزار مگاوات در استان تولید می‌شود و این استان با کمبود ۱۰ هزارمگاواتی برق مواجه است.
 

 در پایان این نشست مقرر شد با پیگیری مدیریت کسب‌وکار اتاق و کمیسیون، آموزش‌های لازم جهت استخراج سبز رمز ارز توسط صاحبان صنایع و همچنین برای افرادی که در امر تجارت رمزارز وارد شده و آگاهی لازم را ندارند، تدوین و در اتاق تبریز اجرایی و همچنین در ارتباط با هیئت‌های تجاری و گنجاندن بحث رمز ارز در مذاکرات، پیگیری‌ها از طریق اتاق تبریز انجام شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن