اصفهان

فرماندار: تفویض اختیار امور دام به جهاد کشاورزی اردستان ضروری است

[ad_1]

به گزارش ایرنا، حمیدرضاتاملی روز چهارشنبه در نشست کارگروه کشاورزی اردستان افزود: شرایط خشکسالی در بخش کشاورزی و مراتع می‌طلبد در زمینه تامین علوفه و نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران تلاش و همکاری بیشتری از سوی مرکز استان با این شهرستان صورت گیرد.

وی بابیان اینکه‌ در شرایط نامناسب تامین نهاده‌ها در کشور، وضعیت اردستان به نسبت مناسب بوده‌است، به طوری که دامداران اعتراض چندانی نکرده‌اند و با مسوولان همکاری داشته‌اند که از جهاد کشاورزی در راستای رفع مشکل دامداران قدردانی می‌شود.

فرماندار اردستان خاطر نشان کرد: این شهرستان مسایل و مشکلات متنوعی در بخش کشاورزی و دامداری دارد و تعداد زیاد بهره‌بردار و بخش‌های مختلف در جهاد کشاورزی مشکل را افزایش داده است، البته مرکزهای ترویج و وجود تشکل‌های صنفی، ساختارهای مناسب در راستای توسعه بخش کشاورزی را نشان می‌دهد اما گاهی برای صدور یک مجوز فعالیت زمان زیادی تلف می شود که نیاز است با توجه به ظرفیت هر شهرستان اختیارات بیشتری داده شود تا رضایتمندی شهروندان را به همراه داشته باشد.

۸۵ درصد علوفه مصرفی اصفهان وارداتی است

معاون بهبود و توسعه تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این نشست گفت: اکنون ۸۵ درصد علوفه مورد نیاز استان وارداتی است.

حسین ایراندوست افزود: با توجه به خشکسالی، موضوع تامین علوفه مورد نیاز دامداران‌ بسیار مهم و ضروری است و به همین منظوز درخواست خرید یک و نیم میلیون تن علوفه با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از کشورهای شمالی به وزارت جهاد کشاورزی ارایه شده که هنوز به نتیجه نرسیده است.

وی با بیان اینکه اردستان به عنوان قطب پرورش دام سبک در استان اصفهان شناخته می‌شود، تصریح کرد: تلاش شده علوفه مورد نیاز دامدادان تامین و کمبود علوفه مرتع جبران شود.

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: آمار دام استان افزون بر سه میلیون و ۴۰۰ هزار راس است، در حالی که وزارتخانه آمار کمتری را اعلام کرده که برای افزایش سهمیه نهاده هویت‌گذاری دام‌های استان و شهرستان ضروری است؛ چرا که تحویل نهاده به جهاد کشاورزی صورت می‌گیرد و در سامانه رهتاب ثبت می‌شود.

ایراندوست درباره ساخت کشتارگاه بزرگ طیور در اردستان گفت: این مجموعه باید در قسمت غرب روستای موغار و در محلی که نزدیک مرغداری‌ها نباشد ساخته شود تا بتواند مرغ شهرهای همجوار را نیز جذب و کشتار کند؛ همچنین در صدور پروانه تاسیس مرغداری محدودیتی وجود ندارد.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات برای خرید نهاده‌ها به شرکت تعاونی دامداران گفت: ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات برای این مهم اختصاص یافته تا بتوانند نهادهای مورد نیاز دامداران را خریداری و بین آنان توزیع کنند و علاوه بر این، زمان بازپرداخت تسهیلات دامداران نیز تمدید شده است.

معاون سازمان جهاد کشاورزی اصفهان درباره حل مشکل حمل نهاده از بندرعباس تا اردستان افزود: برای حل این مشکل برنامه‌ریزی شده و کامیون از استان به بندرعباس اعزام می شود.

ایراندوست در خصوص نرخ مصوب شیر تصریح کرد: خرید هر کیلو شیر از دامدار ۶ هزار و ۴۰۰ تومان تعیین شده است.

افزایش ۵۰ درصدی سهمیه علوفه در سال جاری 

همچنین سرپرست جهاد کشاورزی اردستان گفت: سهمیه علوفه سال جاری این شهرستان ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

اسحاق شفیعی در خصوص تامین وتحویل علوفه موردنیاز دامداران اظهار داشت: امسال تاکنون ۲۶۰ تن علوفه برای دام سنگین، یک‌هزار و ۳۰ تن برای دام سبک و ۴۹۰ تن جو تحویل دامداران شده است، در حالی که سال گذشته ۲۳۴ تن علوفه دام سنگین و ۹۰۰ تن علوفه دام سبک به دامداران تحویل شده بود.

وی تصریح کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش علوفه مرتعی، هرچند تحویل علوفه به دامداران افزایش یافته اما همچنان مشکل وجود دارد.

اردستان ۴۷۳ رشته قنات و ۲۵ هزار و ۷۶۱ هکتار زمین کشاورزی و باغی، ۲ هزار و ۵۰۰ راس گاو و گوساله و یک واحد گاوداری ۵۰۰۰ راسی پرورش گوساله گوشتی، ۱۴۰ هزار راس گوسفند و بز، ۱۲۸ واحد مرغداری گوشتی و ۲ واحد تخم‌گذار فعال با چهار میلیون و ۵۰۸ هزار قطعه جوجه‌ریزی گوشتی در سال و ۵۷۰ هزار تخم گذار و ۱۲۱ هزار انواع ماکیان دارد.

شهرستان اردستان با افزون بر ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن