فارس

استاد دانشگاه: شرایط متفاوت هر استان برای توسعه،مدنظر دولت باشد

[ad_1]

سید علی اکبر صفوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: استان های مختلف کشور از ظرفیت های متفاوتی برخوردار هستند،تصمیمات و تدابیری که برای توسعه هر استان اتخاذ می شود باید متناسب با ظرفیت های آن استان باشد؛به عنوان مثال کشاورزی و راه‌اندازی پتروشیمی در مناطقی که با بحران آب رو به رو هستند به عنوان راهکار مناسبی برای توسعه اقتصادی در این مناطق تلقی نمی شود.

وی ادامه داد: استان فارس ظرفیت های بالایی در حوزه های گردشگری، صنایع دستی، منابع طبیعی، کشاورزی، انرژی، درمان، صنایع الکترونیک و فناوری اطلاعات دارد که برای بهره بردن از این ظرفیت ها نیاز به اقتدار و انسجام در سطح استان و تشکیل تیم های تخصصی برای مشاوره علمی و تعیین اولویت ها داریم.

صفوی با اعتقاد به اینکه استان فارس قطب الکترونیک کشور بوده و هست گفت: اگرچه نیمی از صنایع الکترونیکی استان فارس در طول سالهای گذشته به دلیل بی توجهی و عدم حمایت متلاشی شده اند اما هنوز هم ۵۰ درصد از این صنایع فعال هستند. اگر ما از صنایع بزرگی مانند صنعت الکترونیک و قطعات حمایت کنیم و زمینه مناسبی برای توسعه زیرساخت های الکترونیکی در استان فارس مهیا شود می توانیم اتفاقات بزرگی را برای استان فارس رقم بزنیم.

این استاد دانشگاه مشکلات مربوط به مدیریت آب و کشاورزی را از عمده ترین چالش های استان فارس دانست و گفت: استان فارس یکی از مهمترین استان های کشور در بخش کشاورزی است اما با توجه به بحران آب و شرایط کنونی باید نوع عملکرد ما در حوزه کشاورزی تغییر کند.

وی ادامه داد: من ۱۶ سال قبل سیستمی را برای آبیاری هوشمند کشاوررزی طراحی کردم. اما متأسفانه هنوز هم در حدود ۹۰ درصد از باغ‌های استان فارس از شیوه‌های نوین برای آبیاری استفاده نمی شود.

صفوی با بیان اینکه آبیاری سنتی در بخش کشاورزی منابع آبی استان فارس را هدر داده است گفت: بیش از ۹۰ درصد از آب شیرین در استان فارس به مصرف کشاورزی می رسد و مصرف آب شهری ما کمتر از پنج درصد است. مسئولین در حالی توصیه به صرفه جویی در آب شهری می کنند که با ده درصد صرفه جویی در آب کشاورزی می توانند تا حدود زیادی از هدر رفتن آب جلوگیری کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: برخی از استان ها در چند دهه گذشته نسبت به جایگاه سی سال قبل خود رشد نسبی قابل توجهی کرده اند اما بعضی استان ها در طول این سالها رشد قابل قبولی نداشته اند. می توان گفت انسجام جمعی و داشتن نگاه علمی و تخصصی در امور مدیریتی از شاخصه هایی هستند که نقش مهمی در توسعه یافتگی استان ها ایفا می کنند.

صفوی افزود: حتی اگر دولت ها نتوانند کار ارزشمندی برای توسعه کشور انجام دهند، مسئولین استان ها نباید دست روی دست بگذارند. در چنین شرایطی هم می توان با اختیارات، اقتدارات و انسجامات استانی، گام های بزرگی در مسیر توسعه استان برداشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز، عنوان کرد: بسیاری از مسائل کشور و استان مسائلی نیستند که پاسخ یا راهکاری برای برطرف شدن آنها نداشته باشیم. در واقع اکثر مسائل موجود در سطح کشور پاسخ یا راهکاری قطعی و ساده دارند اما پیچیدگی های اداری و ساختاری، فرصت طلبی های سازمانی و اولویت بندی های نادرست برخی از مسئولین مانع از حل این مسائل شده است.

وی با اعتقاد به اینکه چالش ها و مشکلاتی که در سطح ملی وجود دارد، بسیاری از استان های کشور را تحت‌الشعاع قرار داده است و این استان ها با پیامدها و تأثیرات ناشی از این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند، گفت: اگر دولت وظایف خود را به خوبی انجام دهد و سیاست ها و قوانین منسجمی را تنظیم و زمینه مناسبی را برای توسعه کشور فراهم کند، شاهد ایجاد فضای رقابتی در بین استان های کشور خواهیم بود. البته استان هایی که روند توسعه خود را بهتر تشخیص بدهند می توانند از این شرایط بهره بیشتری ببرند و بازدهی مطلوب‌تری داشته باشند.

صفوی عنوان داشت: ما در استان ها با بحران های زیادی رو به رو هستیم، متأسفانه برخی نمایندگان مجلس بر اساس منطق و رویکردهای عقلانی عمل نمی کنند بلکه بر اساس رفتارهای عوام فریبانه تصمیم می گیرند، این در حالی است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید تصمیمات خود را بر اساس ظرفیت های موجود در هر استان اولویت بندی کنند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن