اصفهان

اصفهان الگوی زیست بوم فناوری کشور است

[ad_1]

مهدی کشمیری عصر چهارشنبه در  نشست مجازی با عنوان “عناصر موثر در توسعه زیست بوم نوآوری و فناوری استان با نگرش نقش آفرینی ملی” که در چهارچوب کنگره اصفهان و توسعه ملی  در دانشگاه صنعتی اصفهان  به صورت وبینار برگزار شد، گفت: اصفهان از بیشتر عناصر موثر در توسعه زیست بوم فناوری برخوردار است و در زمینه استفاده از این عناصر برای سایر شهرهای کشور الگو بوده است.

وی با بیان تاریخچه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان و یادآوری سابقه برخی شرکت های دانش بنیان دیار نصف جهان افزود: پارک پردیس تهران با الگو برداری از شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شکل گرفت و در حال حاضر این پارک و شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان بزرگ ترین مراکز فناوری کشور بشمار می روند.

رییس سابق شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان تاکید کرد: تمامی پارک های فناوری کشور مبتنی بر الگوه های استفاده شده در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان شکل گرفتند و این مسوولیت اصفهان را در این عرصه سنگین‌تر  می‌کند.

وی ادامه داد: پس از آن که در سال ۱۳۹۶ نواحی و کارخانجات نوآوری در کشور شکل گرفت شاهد جهش هایی در حوزه های پارک های فناوری کشور بودیم و شتاب دهنده های فناوری می توانند به گسترش بیش از پیش و بومی سازی دانش و فناوری کمک کنند.

وی ورود وزارتخانه های اقتصادی به ایجاد پارک های فناوری در ۲۰ سال گذشته را اقدامی موثر برای غنی سازی این مراکز بر شمرد و تاکید کرد برای نقش آفرینی مجدد اصفهان نیاز به ورود سرمایه به زیست بوم فناوری استان بیش از پیش احساس می شود.

وی از جشنوراه ملی شیخ بهایی به عنوان یک پدیده منحصر به فرد که درزیست بوم فناوری اصفهان وجود دارد یاد کرد و اهمیت توجه به برگزاری جشنواره ها را متذکر شد.

کشمیری تصریح کرد: در مقابل این نقاط قوت کاستی هایی نیز در زیست بوم فناوری اصفهان مشاهده می شود، که مهمترین آن اتکا بیش از حد این زیست بوم به دولت و وابستگی به حاکمیت است و باید بخش خصوصی در این زمینه نقش جدی تری ایفا کند.

وی در بخشی از سخنان خود به فاصله قابل ملاحظه زیست بوم فناوری استان اصفهان با زیست بوم فناوری تهران اشاره کرد و خواهان کاهش این فاصله از طریق سرمایه گذاری شرکت ها بزرگ داخل استان شد.

کشمیری عدم ماندگاری سرمایه های اجتماعی شکل گرفته در زیست بوم اصفهان در این استان را مانع جدی برای رشد حوزه فناوری اصفهان برشمرد و خواستار ایجاد زیرساخت های حمایتی در استان برای حظ این سرمایه های اجتماعی شد.

وی ادامه داد: تا زمانی که عدم ورود معنا دار بخش خصوصی در شکل دهی زیست بوم فناوری استان وجود دارد، بسیاری از مشکلات مانند گذشته بر جای خواهد ماند.

وی افزود: شکل گیری شتاب دهنده های توانمند در استان اصفهان می تواند زیست بوم فناوری استان را به جایگاه بهتری برساند و شکل گیری نهاد های مالی ریسک پذیر و متکی به بخش خصوصی می تواند یاریگر فعالان حوزه فناوری استان شود.

کشمیری راه حل ها بسیاری از مشکلات یاد شده را فعال شدن بخش خصوصی در زیست بوم فناوری اصفهان برشمرد و گفت: باید از ظرفیت های صنایع  پیشران استان، مانند فولاد، برق و فناوری اطلاعات بیش از پیش استفاده کرد.

نخستین کنگره “استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو” روز سه‌شنبه ۲۲ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز تا ٢۴ تیر برگزار می‌شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن