بوشهر

اقدام‌های حفاظتی و نجات بخشی تالاب “نای‌بند “در استان بوشهر آغاز شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، فرهاد قلی‌نژاد شنبه‌شب به رسانه‌ها اعلام کرد: تالاب نای‌بند و جنگل حرا در پارک ملی دریایی نای‌بند به دلیل تغییرات در محیط پیرامون و تامین نشدن حقابه زیست محیطی و از سوی دیگر رسوب‌گذاری فراوان در سال‌های اخیر با تهدیدهای فراوان مواجه شده‌، طوریکه برخی از بخش‌های تالاب و جنگل حرا در ۱۰ سال اخیر خشک شده است.

وی بیان کرد: در راستای حفاظت بیشتر از جنگل‌های حرا و پیشگیری از آسیب به تالاب‌ نای‌بند مجموعه اقدام‌های حفاظتی برای حفاظت و نجات تالاب تدوین و در دستور کار قرار گرفته که این اقدام‌ها با لایروبی تالاب آغاز شده است.

قلی‌نژاد ادامه داد: علاوه بر لایروبی تامین آب شیرین و حقابه تالاب از مهمترین اقدام‌ها است که باید انجام پذیرد و حفاظت از تالاب ها نیازمند حمایت و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط و مشارکت جامعه محلی است.

وی یادآور شد: پارک ملی دریایی نای‌بند در استان  بوشهر دارای تنوع زیستگاهی ارزشمندی همچون تالاب و جنگل حرا است که تحت حفاظت سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

قلی‌نژاد افزود: خشکسالی‌های پیاپی تابستانی دشوار فراروی محیط زیست قرار داده که گذر از این وضعیت نیازمند مشارکت همگانی و بویژه دوستداران محیط زیست است.

پارک ملی دریایی نای بند در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر و انتهای این استان در بخش عسلویه قرار دارد و از غرب به شهر عسلویه، از شرق به شهرستان پارسیان استان هرمزگان، از شمال به روستاهای بخش عسلویه و از جنوب به خلیج زیبای فارس محدود می شود.

فاصله اندک رشته کوه های سر به فلک کشیده زاگرس و ساحل ماسه ای درخشان و زیبای خلیج نیلگون فارس، پوشش گیاهی سرسبز در جای جای منطقه، امتداد خشکی دماغه نایبند در خلیج فارس و بوجود آوردن خلیج نایبند، وجود درختان انبوه حرا در حاشیه خورهای بساتین و بیدخون، وجود صخره های مرتفع مناسب برای ماهیگیری، دره های عمیق با پوشش های رنگارنگ خاک های رسوبی که طی هزاران سال بوجود آمده اند و درختان کهن سال انجیر معابد در دماغه پارک نایبند به همراه هوایی مناسب و دلپذیر در ماه های آخر ستال منطقه عسلویه را به مکانی رویایی برای گردشگری تبدیل کرده است.

وجود تپه های مرجانی برای غواصی، تخم گذاری لاک‌پشتان دریایی، راه آبی میان جنگل های حرا که غرش موج های دریا در ساحل را به آرامشی کامل تبدیل می‌کند، بر زیبایی طبیعت پارک ملی دریایی نای بند افزوده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن