خوزستان

امکان ارایه خدمات با کارت شناسایی هوشمند برای افراد مبتلا به اوتیسم

[ad_1]

غلامعلی جعفری روز چهارشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فرآیند تشکیل پرونده برای افراد مبتلا به اوتیسم در بهزیستی بیان کرد: افراد پس از مراجعه به نزدیکترین مجتمع خدمات بهزیستی محل سکونت و ارایه درخواست مبنی بر ابتلای فرزند خود به اختلال طیف اوتیسم ، فرم‌های ارجاع به کارشناسان مربوطه را دریافت کرده و پس از تکمیل برای حضور در کمیسیون پزشکی تشخیص نوع و شدت معلولیت دعوت می‌شوند.

وی افزود: در صورتی که ارزیابی بالینی توانخواه دلال بر ابتلا به اختلال اوتیسم باشد در فرم کمیسیون پزشکی ثبت می‌شود و پس از آن در سامانه ارمغان ( بانک اطلاعاتی بهزیستی کشور) ثبت می‌شود، لذا از زمان ثبت مشخصات  در سامانه ارمغان، فرد به عنوان توانخواه زیرحمایت سازمان قرار گرفته و متناسب با نیاز خود و امکانات سازمان می‌تواند از خدمات بهره‌مند شود.

جعفری ادامه داد: اگر پس از ارجاع فرد به روانپزشک، نیاز به انجام مراحل تشخیصی با دقت بیشتری باشد، فرد به نزدیکترین پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم فرستاده می‌شود و در آن جا کارشناسان نسبت به انجام تست غربالگری هیوا، و در صورت لزوم آزمون تشخیصی گارس _ ۲ اقدام کرده و نتیجه اقدامات در سامانه غربالگری اوتیسم ثبت می‌شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان با اشاره به بارگذاری  اطلاعات کلیه پایگاه‌های موجود استان بر روی سامانه بیان کرد: آدرس سامانه غربالگری اختلال طیف اوتیسم برای مراجعه خانواده و انجام آزمون هیوا  Autism.behzisti.net  است.

وی افزود: هم اکنون در استان خوزستان هفت پایگاه غربالگری اختلال طیف اوتیسم در اندیمشک، ماهشهر، امیدیه، دزفول و سه پایگاه در اهواز فعال هستند.

جعفری با اشاره به درج عنوان اوتیسم بر روی کارت هوشمند گفت: این کارت دارای قابلیت استفاده به عنوان کارت بانکی و قابلیت شارژ شدن و اتصال آن به شبکه اوند را دارد و با توجه به تفاهم نامه‌هایی که انجمن اوتیسم ایران با شبکه‌های دوستدار اوتیسم امضا کرده قابلیت اعمال تخفیف برای این افراد را دارد.

وی افزود: هولوگرام روی کارت هوشمند امکان اتصال آن کارت به اطلاعات پرونده فرد مبتلا به اختلال را داشته و در صورت اسکن نمودن کارت، اطلاعات فرد قابل مشاهده است؛ همچنین این کارت قابل ارایه به ادارات، سازمان‌ها و نهادهای مختلف به منظور معرفی توانخواه و محدودیت حسی یا حرکتی وی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خوزستان گفت: تاکنون ۳۰۱ نفر در سامانه صدور کارت هوشمند مرتبط با انجمن اوتیسم ایران در خوزستان ثبت نام کرده‌اند که ۱۱۰ نفر آن از شهرستان اهواز و بقیه از سایر شهرستان‌ها هستند. از تعداد تا کنون برای پنج نفر کارت هوشمند از طرف انجمن اوتیسم ایران صادرشده است.

وی ادامه داد: طبق آخرین آمار دریافتی در فروردین امسال از ادارات بهزیستی شهرستان‌های استان خوزستان تعداد افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم یک هزار و ۲۱ نفر هستند و آخرین آمار ثبت شده در سامانه ارمغان بهزیستی نیز یک هزار و ۴۳ نفر و تعداد افرادی که به سامانه غربالگری مراجعه کرده و آزمون هیوا را انجام داده‌اند ۶۷ نفر می‌باشند.

اوتیسم یا درخودماندگی یک اختلال عصبی رشدی با شاخص‌های نقص در ارتباط اجتماعی، رفتارهای کلیشه‌ای، مشکلات درک شناختی و خزانه رفتاری، حرکتی و کلامی محدود است.به گفته کارشناسان، ۷۵ تا ۸۸ درصد بچه‌هایی که در طیف اوتیسم قرار دارند، علامت‌هایی از این اختلال را در دو سال نخست زندگی‌ نشان می‌دهند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن