اصفهان

بیش از ۳۰۰ کیلومتر از آزادراه‌های کشور، پیشرفت ۸۰ درصدی دارد

[ad_1]

خیرالله خادمی، روز یکشنبه در مراسم افتتاح هشت کیلومتر باقی مانده آزادراه شرق اصفهان افزود: آزادراه اصفهان به شیراز هم به طول ۲۲۵ کیلومتر بعنوان بلندترین آزادراه کشور، با پیشرفت فیزیکی بالای ۹۰ درصد در حال تکمیل است.

وی با اشاره به اینکه این آزادراه بعنوان حلقه ارتباطی آزادراه‌های شمال به جنوب کشور است، ابراز امیدواری کرد که در چند ماه آینده، این اتفاق بزرگ بین ۲ استان مهم و پُرجمعیت کشور(اصفهان و فارس) بیفتد که در عمل ارتباط ما را به جنوب کشور بسیار راحت خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اضافه کرد: بخش شمالی این طرح ساخته شده و این آزادراه که اکنون در حال ساخت است بعنوان حلقه ارتباطی، ترافیک اصفهان را از ترافیک عبوری تفکیک خواهد کرد.

وی با اشاره به آزادراه کنارگذر شرق اصفهان اظهار داشت: هدف ما این بود که بتوانیم بصورت مرحله‌ای از این آزادراه بهره‌برداری کنیم و متناسب با آماده شدن بخش‌های مختلف مردم بتوانند از آن استفاده کنند.

خادمی بیان کرد: بخش اول این طرح ۵۵ کیلومتر بود که سال گذشته به بهره‌برداری رسید و جزو زیباترین آزادراه‌های کشور محسوب می‌شود.

به گفته وی، همچنین آماده شدن این بخش که امروز مورد بهره‌برداری قرار گرفت قسمتی از ترافیک را بصورت رفت و برگشت به نایین انتقال خواهد داد.   

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور خاطرنشان کرد: ۳۰ کیلومتر باقی مانده هم توسط شرکت همیاری شهرداری ها بعنوان سرمایه‌گذار با روند خوبی در حال انجام است که در آینده نزدیک مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری این آزادراه توسط صندوق بازنشستگی کشوری انجام شده است، به طول ۹۳ کیلومتر در آینده نزدیک بطور کامل به بهره برداری می رسد.

 خادمی با اشاره به اینکه اتفاقات بزرگی در زمینه آزادراه‌های کشور رُخ داده است، اضافه کرد: نزدیک به ۶۲۲ کیلومتر آزادراه در سال‌های گذشته بویژه در ۲ سال اخیر در برنامه قرار داشت که ۲۲۱ کیلومتر آن سال گذشته بهره برداری شد و با بهره‌برداری از آن و آزادراهی که فردا(دوشنبه) افتتاح خواهد شد در سالجاری حدود ۷۶ کیلومتر آزادراه مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: متوسط ساخت آزادراهی کشور قبل از انقلاب چندان نبود و پس از انقلاب هم حدود ۵۵ کیلومتر بود و بدون احتساب ۱۰ ساله اول که آزادراه در کشور ساخته نشده، حدود ۸۰ کیلومتر در سال ساخته شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: رسیدن به حدود ۶۰۰ کیلومتر آزادراه در عرض ۲ سال اقدام بسیار بزرگی در زمینه توسعه آزادراه‌های کشور بعنوان شاهراه‌های اقتصادی حمل و نقلی کشور محسوب می شود که با همت بزرگی ایجاد شده است. 

وی اظهار داشت: این اتفاقات بزرگ و ساخت این حجم از آزادراه‌ در کشور نتیجه همراهی دولت، سرمایه گذاران و پیمانکاران بخش خصوصی بوده که برغم وضعیت بد اقتصادی و تنگناه های تحریم و تورم خاص سال گذشته و امسال، رُخ داده است.

خادمی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بخش خصوصی راه های کشور در صورتی که در بخش های دیگر سرمایه گذاری کرده بودند می توانستند از منفعت بیشتری برخوردار شوند اما سرمایه گذاری در زیرساخت راه‌ها، منافع عمومی بدنبال داشته که شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به تاثیر آزادراه ها در ایمنی، جان مردم و کاهش تلفات تصریح کرد: ۲۲ کیلومتر از آزادراه شمال سال ۹۱ افتتاح شد و قسمت دیگر آن هم سال گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت و از سال ۹۰ تاکنون هیچگونه تصادف منجر به فوت در آزادراه شمال اتفاق نیفتاده است.

 به گزارش ایرنا، تفاهمنامه تامین مالی، اجرا، بهره‌برداری و انتقال آزادراه کنارگذر شرق اصفهان از سال ۹۴ بین وزارت راه و شهرسازی و صندوق بازنشستگی کشوری به امضا رسید.

این طرح حد فاصل آزادراه نطنز – اصفهان تا اتصال به بزرگراه اصفهان- نایین به طول ۶۳ کیلومتر است که بار حمل و نقل کریدور شمال – جنوب را از مجاورت شهر اصفهان هدایت می‌کند.

عملیات اجرایی آزادراه کنارگذر شرق اصفهان که در سال‌های گذشته متوقف شده بود با هدف کاهش زمان سفر، جلوگیری از تردد وسایط نقلیه سنگین و دودزا به درون محیط شهری اصفهان و کاهش آلودگی هوا و در پی آن ایجاد سفری پاک، با همکاری سازمان بازنشستگی کشوری و با مشارکت بخش خصوصی اجرا شد.

آزادراه کنارگذرشرق اصفهان از آزادراه نطنز – کاشان – اصفهان، آغاز و به آزاد راه اصفهان – شیراز ختم می‌شود.

کنارگذر شرق اصفهان، شریانی مهم برای ارتباط هرچه بهتر و سریعتر ترافیک جنوب به جاده‌های منتهی به مرکز و شمال کشور به شمار می‌آید.

قطعه اول این طرح از آزادراه اصفهان- نطنز تا آزادراه اصفهان- اردستان به طول ۳۰ کیلومتر، قطعه دوم آن در ادامه تا جاده اصفهان- نایین به طول ۳۳ کیلومتر و قطعه سوم از جوار باغ رضوان تا گردنه لاشتر پس از بهارستان، به طول ۳۰ کیلومتر است.

این طرح در کاهش آلاینده‌ها، تصادف‌ها و ترافیک بسیار موثر خواهد بود و با توجه به اینکه روزانه ۶۰۰ هزار تردد خودرو در جاده‌های اصلی کلانشهر اصفهان انجام می‌شود، برآورد تردد روزانه ۸۰ هزار وسیله نقلیه از این مسیر، نقشی مهم و گره‌گشا خواهد داشت.

۱۱ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه در اصفهان وجود دارد و با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی این استان، بعنوان چهارراه ترانزیتی، رُتبه نخست حمل بار و رُتبه سوم حمل مسافر را در کشور داراست.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن