کردستان

تامین منابع آبی پایدار در اولویت قرار دارد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، بهمن مرادنیا در آیین شروع عملیات اجرایی آبرسانی از سد قوچم به شهرهای قروه و دهگلان اظهار داشت: یکی از مسایلی که همواره درباره کردستان مطرح بوده، برخورداری استان از منابع آبی فراروان است اما مردم از آن در بخش‌های شرب و کشاورزی بهره‌مند نیستند اما اکنون انقلابی در موضوع آب در استان در حال اتفاق افتادن است.

وی با اشاره به آغاز عملیات انتقال آب از سد آزاد به سنندج و سد قوچم و شهرهای قروه و دهگلان، افزود: در روزهای آینده آبرسانی به شهرهای بیجار و حسن آباد یاسوکند نیز آغاز می‌شود تا  بخش بیشتری از مردم استان از آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه مردم استان طی ۲ تا سه سال آینده از این اقدامات دولت بهره بیشتری خواهند برد، اضافه کرد: به واسطه وجود سد آزاد، چهار هزار و ۳۰۰ هکتار از اراضی سنندج به باغات مثمر تبدیل خواهد شد که کار بزرگی برای اشتغال و توسعه و درآمدزایی استان به شمار می رود.

مرادنیا یادآور شد: با پیگیری‌های صورت گرفته، سه هزار میلیارد ریال اعتبار برای سد ژاوه تامین خواهد شد تا در کمترین زمان آب به ۱۰ هزار هکتار از اراضی اطراف و دشت دهگلان برسد، ضمن اینکه هزینه کلی مورد نیاز برای اجرای این پروژه از ۲۰ هزار میلیارد ریال به هفت هزار میلیارد ریال کاهش می‌یابد و در ۲ سال اجرا می‌شود.

استاندار کردستان ادامه داد: فاز دوم این طرح یعنی انتقال آب از سد آزاد به قوچم در اردیبهشت ماه اجرا شد که امروز فاز نهایی آن آغاز می‌شود  و تا ۲ سال آینده با ۶ هزار میلیارد ریال هزینه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی زمان بهره‌برداری از طرح انتقال آب از سد آزاد به سنندج را تا دهه فجر امسال اعلام کرد و گفت: به تازگی یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای این پروژه اختصاص یافته تا مشکل کمبود اعتبار نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت توسعه آب و نیروی ایران روز چهارشنبه برای عملیات اجرایی انتقال سامانه آب از سد آزاد به مناطق شرقی کردستان وارد این استان شد.

 آیین کلنگ‌زنی پروژه انتقال آب سد قوچم به دشت قروه و دهگلان به طول ۲۸ کیلومتر  با حضور “سیدحسن رضوی”مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیرو ایران، “بهمن مرادنیا” استاندار کردستان و جمعی از مدیران شرکت آب منطقه‌ای و آبفای کردستان آغاز می‌شود.

با بهره‌برداری از پروژه انتقال آب سد قوچم به دشت قروه و دهگلان علاوه بر تامین آب شرب این ۲ شهر، بخشی از اراضی کشاورزی ( زراعی و باغی) در مسیر انتقال خط آب از حالت دیم به آبی تبدیل خواهد شد.

بخشی از آب سد قوچم از طریق سد آزاد تامین می شود و خط انتقال آب سد آزاد به قوچم به طول ۸۸ کیلومتر بزرگترین سامانه انتقال آب استان کردستان طی ۲ مرحله که فاز اول این سامانه سال ۱۳۹۴ به بهره‌برداری رسید و فاز دوم آن با ۴۴ کیلومتر خط لوله و ۱۱ کیلومتر تونل امسال افتتاح شد.

سد آزاد که عملیات ساخت آن از سال۱۳۸۶ آغاز و در سال ۱۳۹۰ آبگیری شد، یک سد سنگریزه ای با هسته رسی است و در کیلومتر ۴۰ جاده سنندج -مریوان و بر روی رودخانه کوماسی(آزاد) از سرشاخه های رودخانه سیروان قرار دارد.

این سد با طول تاج ۵۹۵ و ارتفاع ۱۲۵ متر ، امکان ذخیره‌سازی حداکثر ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب را دارد.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

تعداد دشت‌های استان ۹ دشت بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ دشت دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه ـ دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن