تهران

تفاهم‌نامه ایجاد کلینک صنعت پاکدشت با دانشگاه صنعتی شریف منعقد شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، فرماندار پاکدشت در این مراسم که در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد اظهار داشت: شهرستان پاکدشت با ظرفیت‌های اقتصادی ویژه و به منظور تحقق شعار تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها نامگذاری شده از سوی رهبر معظم انقلاب، اقدامات مؤثری انجام داده و خود را به عنوان قطب صنعت کشور معرفی کرده است.

مهدی یوسفی جمارانی با اشاره به ظرفیت‌های اقتصادی پاکدشت گفت: این شهرستان از چهار شهرک صنعتی مهم عباس آباد، خوارزمی، پایتخت و شنزار، چهار لکه صنعتی و سه هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی مستقر در داخل و خارج از شهرک صنعتی برخوردار و بزرگترین مجموعه تولید فرفورژه جهان، مجموعه صنایع مهم لوازم خانگی، برق و الکترونیک، قطعه سازی خوردو، صنایع شیمیایی و غذایی در پاکدشت مستقر است.

وی گفت: پاکدشت در حوزه تولید آجر و سفال و تولید شن و ماسه، اصلی ترین قطب استان است و مجموعه فعالیت‌ها اقتصادی، رقم اشتغال این شهرستان را بیش از ۹۴.۳ درصد و نرخ بیکاری کمتر از پنج درصد رسانده است.

جمارانی با اشاره به این که نرخ بیکاری با به روزرسانی جدید کمتر از پنج درصد خواهد بود، افزود: یکی از مهمترین مشکلات تولید کنندگان پاکدشتی، کمبود نیروی انسانی و کار است.

وی با اشاره به فعالیت ۱۸ اتحادیه و ۱۳ هزار واحد صنفی دارای پروانه در پاکدشت گفت: بیش از سه هزار کارگاه صنفی با اشتغال بالای ۵۰ نفر در هر کارگاه، در پاکدشت مستقر است که فعالیت مجموعه واحدهای صنعتی و صنفی، گردش مالی ۱۲۰ هزار میلیارد تومانی را در اقتصاد شهرستان ایجاد کرده است.

جمارانی توزیع اشتغال پاکدشت را شامل ۵۰ درصد حوزه صنعت، ۳۹ درصد خدمات، ۶ درصد حوزه کشاورزی و ۵ درصد سایر بخش‌ها اعلام کرد.
وی ۲۰ درصد اقتصاد استان را متعلق به پاکدشت اعلام کرد و افزود: گردش مالی حوزه معدن پاکدشت سالانه ۴۰ هزار میلیارد تومان است.
فرماندار پاکدشت با اشاره به ظرفیت‌ حوزه کشاورزی پاکدشت گفت: پاکدشت از ۲۳ هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی برخوردار است که با وجود کمبود منابع آبی، ۱۱ درصد از سهم کشاورزی استان را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: با تغییر الگوی کشت صورت گرفته در طول سال‌های گذشته، پاکدشت با هزار و ۴۰۰ هکتار گلخانه، پایتخت گل و گیاه کشور محسوب می‌شود و کشاورزان پاکدشتی سالانه یک میلیارد و ۱۴۶ میلیون گل شاخه بریده و ۲۳ میلوین گلدان گیاه زینتی تولید می‌کنند.

جمارانی به برگزاری هفتگی جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با برگزاری تورهای صنعتگردی در پاکدشت اشاره کرد و افزود: پاکدشت تنها شهرستان استان تهران است که به صورت هفتگی جلسات ستاد تسهیل را با حضور مسوولان اجرایی در محل فعالیت صنایع برگزار می‌کند و با تجربیات به دست آمده و ظرفیت‌های موجود، تلاش شد تا با استفاده از ظرفیت دانشگاه شریف و بخش خصوصی، برخی از خلاء‌های موجود برطرف شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی کلینک صنعت و اقتصاد در پاکدشت گفت: ایده ایجاد این کلینک که با استقبال مسوولان دانشگاه صنعتی شریف همراه شد، با هدف پاسخگویی به نیاز شهرستان و رفع مشکلات موجود ارائه گردید تا با استفاده از ظرفیت‌های خارج از دولت و ارتباط بین صنعت و دانشگاه بر مبنای کار کارشناسی و نیازسنجی، مجموعه موانع و مسائل صنعت شهرستان را مبتنی بر نیازمندی‌ها و مشکلات روز صنعت مورد تحلیل و بررسی قرار داده و راهکارهای عملی برای آن ارائه دهیم.

وی با اشاره به ظرفیت صادرات ۲۸ میلیارددلاری پاکدشت گفت: اغلب واحدهای صنعتی پاکدشت ظرفیت صادرات محصولات تولیدی خود را دارند ولی به دلیل برخی از موانع و از جمله تحریم‌های ظالمانه، نتوانسته‌ایم از این ظرفیت به درستی استفاده کنیم که تلاش می‌شود تا با استفاده از ظرفیت این کلینیک و همکاری، همدلی و همفکری بیشتر، موانع صادرات برطرف شود.

فرماندار پاکدشت گفت: بخش قابل توجهی از نیازهای شرکت‌های تولیدی مختلف، در خود شهرستان تولید می‌شود که با شناخت این ظرفیت‌ها، می‌توان نیاز شهرستان را با هزینه‌های بسیار پائین در داخل مجموعه برطرف کرد.

وی از عدم آگاهی صنایع از قوانین به عنوان بخش دیگری از مشکلات واحدهای تولیدی یاد کرد و افزود: در حوزه حقوقی، اداری، مالیاتی و بیمه، تجربه ماه‌های گذشته نشان داده که بی‌اطلاعی واحدهای صنعتی باعث شده تا هزینه‌ها بسیاری به آن‌ها تحمیل شود که با استفاده از ظرفیت علمی این کلینیک، این خسارات قابل پیشگیری است.

جمارانی تأکید کرد: ۸۰ درصد از مشکلات صنایع، در خود شهرستان قابل حل است و دیگر مشکلاتی که نیاز به همراهی مسوولان استانی و کشوری دارد نیز لاینحل نیست و می‌توان با پیگیری لازم، این مشکلات را برطرف کرد.

وی از ارائه آموزش‌های تخصصی به کارکنان ادارات و دستگاه‌های اجرایی، توسعه فناوری اطلاعات و تحول در حوزه آی‌تی، رونق فعالیت‌های اقتصادی بر بستر کسب و کار دیجیتال و جمع‌آوری، پردازش و اشتراک گذاری اطلاعات را به عنوان دیگر کارکرد کلینیک صنعت پاکدشت یاد کرد.

پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.
 

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن