کردستان

تلاش در راستای حفاظت از منظر فرهنگی هورامان وظیفه تمامی مردم است

[ad_1]

به گزارش ایرنا، یعقوب گویلیان شامگاه چهارشنبه در نشست با کارشناسان پایگاه منظر فرهنگی هورامان اظهار داشت: بر اساس کنوانسیون حفاظت از میراث ‌جهانی فرهنگی، این آثار متعلق به تمامی انسان‌های زمین فارغ از نژاد، مذهب و ملیت خاص بوده و دولت‌ها و مردم موظف به حفظ و نگهداری این آثار هستند.

وی نقش مسوولان کشوری و استانی را در به ثمر نشستن ثبت‌ جهانی منظر فرهنگی هورامان غیرقابل انکار دانست و افزود: مدیر و گروه کارشناسی فعال پایگاه منظر فرهنگی هورامان در این مدت توانستند با صداقت در کار، پشتکار و تعامل با تمامی بخش‌های دولتی، خصوصی و مردم منطقه هورامان و با کمترین هزینه پرونده‌ای را که می‌توانست هزینه بالایی برای تدوین آن صرف شود، تهیه و در نهایت به ثبت‌ جهانی برسانند و این موضوع جای بسی تقدیر دارد.

مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کردستان یادآور شد: پس از ثبت‌ جهانی منظر ‌فرهنگی هورامان مردم به شدت در این خصوص دغدغه‌مند شده‌اند و از مسوولان توقع دارند این اثر فرهنگی و جهانی را علاوه بر توسعه، حفظ کنند که این موضوع وظایف ما را چند برابر کرده است.

مدیر پایگاه‌ منظر فرهنگی هورامان نیز با تشریح اقدامات و تلاش‌های انجام شده برای ثبت‌ جهانی هورامان، افزود: تمامی مسوولان استانی و کشوری و گروه کارشناسی پایگاه چندین سال بی‌وقفه و با کمترین امکانات در این حوزه فعالیت داشتند که جای بسی قدردانی دارد.

پویا طالب‌نیا گفت: امیدوارم بتوانیم با همکاری مسوولان و مردم منطقه هورامان در توسعه، آبادانی، معرفی بهتر و بیشتر این منطقه گام‌های اساسی و مهمی را برداریم.

در پایان از مدیر، کارشناسان و عوامل اجرایی پایگاه ‌جهانی هورامان بخاطر تلاش‌ها و کوشش‌های انجام شده در زمینه ثبت‌ جهانی منظر ‌فرهنگی هورامان تقدیر به عمل آمد.

«منظرفرهنگی هورامان» در چهل‌ و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به‌ عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذاهای محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن