تهران
تلاش دستگاه قضا ارائه خدمات به نفع ارباب رجوع است
[ad_1]
به گزارش ایرنا از مرکز رسانه قوه قضاییه، حجتالاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای روز چهارشنبه با حضور در مجتمع قضایی قدس در منطقه جنتآباد تهران، از بخشهای مختلف این واحد قضایی بازدید و با تعدادی از مراجعان بهصورت چهره به چهره گفت وگو کرد.
رییس قوه قضاییه در برخی شعب دادیاری و دادگاهها نیز حضور یافت و ضمن گفت وگو با برخی کارکنان و قضات، در جریان میزان ورودی پروندهها و روند رسیدگی به آنها، آخرین آمار پروندههای موجود و معوقه و مشکلات و نیازهای این مجموعه قرار گرفت.
محسنی اژهای در جریان این بازدید دو ساعته که صارمی رییس حوزه ریاست قوه قضائیه، حشمتی رییس کل دادگستری استان تهران و علی القاصی مهر دادستان پایتخت او را همراهی میکردند، با حضور در شعب ویژه حل اختلاف و بررسی کارشناسی روند رسیدگی به یکی از پروندهها، نظر طرفین دعوا، وکلا، قاضی و رئیس شعبه را درباره محل استقرار شوراهای حل اختلاف جویا شد و در یک جلسه رسیدگی حاضر شد.
رییس قوه قضاییه با اشاره به نظرات رییس شعبه و طرفین دعوا با حضور شعب حل اختلاف در داگستریها و دادسراها متذکر شد: دستگاه قضا تلاش میکند که ارائه خدمات قضایی از نظر سهولت و سرعت دسترسی و همچنین هزینه این خدمات، به نفع ارباب رجوع باشد.
محسنی اژهای با اشاره به برکات صلح در جامعه تصریح کرد: «اثری که در صلح و سازش قرار دارد، چه بسا در رسیدگی کیفری به یک پرونده وجود نداشته باشد» و حل و فصل دعاوی در شوراهای حل اختلاف را به نفع طرفین دعوا و دستگاه قضایی دانست.
وی با قدردانی از زحمات همکاران شوراهای حل اختلاف و آمار بالای صلح و سازش در این شوراها، از کسانی که در این شوراها خدمت میکنند خواست به هر میزان که میتوانند با برقراری صلح و سازش از تشکیل پرونده در مراجع قضایی پیشگیری کنند.
محسنی اژهای در واکنش به گلایههای یکی از کارکنان شورای حل اختلاف از بلاتکلیفی وضعیت استخدامی و وضعیت حقوق و معیشت همکاران این شورا، خاطر نشان کرد که با نهایی شدن لایحه شوراهای حل اختلاف و ابلاغ آن مشکلات مذکور رفع خواهد شد.
تأکید بر لزوم توجه به کرامت در واحدهای قضایی
رییس قوه قضاییه با تأکید بر لزوم توجه به کرامت در واحدهای قضایی اظهار داشت: حفظ کرامت ارباب رجوع، شنیدن حرف مردم و سعه صدر در برخورد با کسانی که به دستگاه عدلیه مراجعه میکنند، یک وظیفه اخلاقی و سازمانی است و برخورد مناسب با آنها در افزایش رضایتمندی و اعتماد عمومی به نظام قضایی و مجموعه حاکمیت تأثیر به سزایی دارد.
محسنی اژهای کار در مجتمعهای قضایی را به دلیل حجم بالای مراجعات مردمی و پروندههای مطروحه و دشواری امر قضاوت بین طرفین دعوا، سخت دانست، اما در عین حال تأکید کرد: همکاران دستگاه قضا باید حرف طرفین دعوا را به خوبی بشوند، مستندات را به دقت بررسی کنند و با رفتار مناسب آنها را نسبت به رأیی که میدهند توجیه کنند.
وی خاطر نشان کرد که در این صورت حتی اگر رأی به نفع یکی از طرفین دعوا نباشد، هر جا برود از نحوه برخوردی که با او میشود نارضایتی نخواهد داشت و خاطره بدی نسبت به دستگاه عدلیه در ذهن او شکل نمیگیرد.
رییس قوه قضاییه همچنین با ارائه توصیهها و دستورات لازم برای رسیدگی سریع به پروندهها و کاهش اطاله دادرسی از روند رسیدگی به پروندههای معوقه در مجتمع قضایی قدس ابراز خرسندی کرد و گفت: وقتی قاضی برای رضای خدا حکم کند و کار مردم را به موقع رسیدگی کند، حتماً برکات دنیوی و اخروی دارد و از مهمترین برکات آن گسترش عدل در جامعه است.
کار جهادی در رسیدگی به پروندههای قضایی ضروری است
محسنی اژهای با تأکید بر لزوم کار جهادی در رسیدگی به پروندههای قضایی متذکر شد که «گاهی تأخیر در رسیدگی به یک پرونده باعث میشود حتی اگر حق کسی به او داده شود، برای او چندان دلچسب نیست؛ چون شیرینی عدالت در گرو اجرای به موقع آن است».
رییس قوه قضاییه بر لزوم پایش زندانها و رسیدگی به وضعیت زندانیان بعد از محکومیت نیز تأکید کرد و از دادستان و قضات خواست که وضعیت زندانیان را به صورت مستمر مورد پایش و ارزیابی قرار دهند تا کسانی که امکان استفاده از ارفاقات قانونی همچون آزادی مشروط و مرخصی دارند، بی دلیل در زندان نمانند.
محسنی اژهای همچنین در واکنش به گلایه یکی از مراجعین درباره هزینههای کارشناسی اظهار داشت: هزینه کارشناسی دارای تعرفه مشخصی است که البته ما هم به عنوان قوه قضاییه معتقدیم زیاد است و گلایه مردم به حق است و باید با کمک مجلس شورای اسلامی اصلاح شود.
وی در عین حال از «احصای ضرورت کارشناسیها توسط قضات»، «نظارت بر روند کارشناسی ها» و «اتقان نظرات کارشناسی برای جلوگیری از اعتراضات و کارشناسیهای مکرّر» به عنوان اقدامات مهم در کاهش هزینههای کارشناسی یاد کرد.
محسنی اژهای درباره نحوه رسیدگی به نامهها و مطالبات مردمی در مجتمع قضایی اظهار داشت: از مسوولان قضایی می خواهم ضمن توسعه ارتباطات مردمی و تسریع در پاسخگویی به مطالبات مراجعان، در عین حال درنظر داشته باشند بسیاری از مراجعان به قوه قضائیه متالم هستند و دچار آسیب شده اند و کسانی که با آنها مواجه میشوند باید افرادی صبور، با حوصله و دقیق باشند.
محسنی اژهای افزود: کسی آسیبی دیده و به عدلیه میآید، به دنبال ملجا می گردد و میخواهد هم کارش سریع انجام شود، هم درست تشخیص داده شود که موضوع چیست و از طرفی هم به دلیل آن که متالم است، نیازمند برخورد محبت آمیز است.
رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از بازدید خود خطاب به قضات تاکید کرد: در روند بازرسی از متهمین، باید حریم شخصی و خصوصی افراد حفظ و رعایت شود.
منبع