تهران

جشنواره «لباس آینده و فناوری در پوشیدنی‌ها» در گذر فرهنگی پایتخت

[ad_1]

به گزارش ایرنا از اعلام روز یکشنبه فرهنگسرای سرو، علیرضا فاطمیان‌پور اظهارداشت: این جشنواره نخستین و تنها جشنواره تخصصی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه تکنولوژی‮‌های پوشیدنی و ایده‮‌پردازی برای تولید و مصرف انواع پوشاک و پوشیدنی‮‌ها با رویکردی آینده‫‌نگرانه است.‬‬‬‬‬‬‬‬

وی با اشاره به پیشینه این جشنواره و پیوند آن با سبک پوشش اسلامی گفت: این رویداد براساس پژوهشی یکساله در زمینه نیازسنجی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در حوزه گفتمان‫‌سازی سبک پوشش با رویکرد تمدنی (براساس بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب) و عارضه‫‌یابی رویدادهای مشابه در این سازمان طراحی شده است. 

فاطمیان‌پور افزود: در این رویداد برای نخستین بار ایده‌ای نوآورانه و پیشرو به نام «مُدام» را به عنوان محور مفهومی طراحی سبک پوشش مطرح کرده‫‌ایم و تصور می‌کنیم این ایده می‌تواند گره‫‌گشای مشکلات و زمینه‫‌سازی برای ایجاد گفتمان نخبگانی در بین دست‌اندرکاران طراحی و تولید پوشاک سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران باشد.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: این جشنواره در سه بخش اصلی شامل «لباس آینده»، «هنر آینده» و «فناوری در پوشیدنی‌ها» برگزار می‌شود.

وی افزود: در بخش هنر آینده و فناوری در پوشیدنی‌ها، آثار برگزیده نمایش داده خواهند شد، علاوه بر نمایش آثار منتخب، در بخش فناوری در پوشیدنی‫‌ها از استارتاپ‌ها و ایده‌های مرتبط با فناوری نانو که با حوزه نساجی و پوشاک مرتبط باشند، در قالب یک استارتاپ ویکند حمایت می‫‌شود.

به گفته فاطمیان‌پور، این امر با حمایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری صورت می‌گیرد. ‬‬‬‬

وی افزود: در بخش «لباس آینده» مسابقه طراحی لباس در ۲ مرحله برگزار می‫‌شود که در مرحله اول افراد آثار خود را براساس موضوع محوری جشنواره (ایده تمدنی لباس آینده) در قالب طرح‌های دستی برای دبیرخانه جشنواره ارسال می‫‌کنند و در مرحله دوم افراد برگزیده نمونه دوخته شده طرح‌ها را برای شرکت در مسابقه به دبیرخانه تحویل می‌دهند. 

فاطمیان‌پور اظهارداشت: پنج برگزیده اول علاوه بر دریافت جایزه نقدی از حمایت ویژه مرکز نوآوری مُدارا و اتحادیه پوشاک تهران برای تجاری‫‌سازی و تبدیل طرح‌های خود به محصولاتی قابل تولید بهره‌مند خواهند شد.

بر اساس این گزارش، مهلت ارسال آثار برای مرحله اول از طریق سایت جشنواره و تا هفته آخر مردادماه امسال است.‬‬‬‬‬‬

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: جشنواره «لباس آینده و فناوری در پوشیدنی‌ها» با همکاری و حمایت این سازمان، اتحادیه پوشاک تهران و مرکز نوآوری مُدِ لباس مُدارا شکل گرفته و تلاش دارد ضمن شناسایی افراد مستعد در حوزه ایده‮‌پردازی، طراحی انواع پوشاک، تکنولوژی‮‌های پوشیدنی و هنرمندان میان‌رشته‫‌ای را با توجه به شرایط حاضر، برای گفت‌ و گو و تبادل آرای اندیشمندان و متخصصان مرتبط با موضوع آینده پوشاک‮ و هنرهای مرتبط فراهم کند.‬‬‬‬‬‬‬‬

وی افزود: اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره علاوه بر من، متشکل از علی زندوکیلی معاون هنری، مریم پورشهابی دبیر کارگروه مد و لباس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ابوالقاسم شیرازی رئیس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز است. 

فاطمیان‌پور اظهارداشت: نشست‫‌هایی تخصصی در حوزه‌های آینده پوشاک و پوشیدنی‫‌ها، هنر آینده و فناوری‫‌های پوشیدنی مرداد و شهریورماه در بخش جانبی این رویداد برگزار خواهد شد.

تاریخ برگزاری رویداد ۱۷ تا ۲۳ مهرماه است که در باغ موزه هنر ایرانی و نمایشگاه شهر آفتاب (نمایش آثار بخش مسابقه با همکاری اتحادیه پوشاک تهران) انجام می‌شود. ‬‬‬‬‬‬

براساس این گزارش،‌ علاقه‫‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر برای شرکت در جشنواره «لباس آینده و فناوری در پوشیدنی‌ها» و نشست‫‌های جانبی آن می‫‌توانند به نشانی  techranfashionweek.com مراجعه کنند.

‬‬‬‬‬‬‬‬برگزاری وبینار «بحران خاموش جمعیت در ایران، علل، پیامدها و راهکارها»

موضوع جمعیت تبدیل به یکی از موضوعات بحرانی در سال‌های اخیر شده است. کاهش زادآوری که منجر به کاهش جمعیت و حرکت به سمت پیری می‌شود، بارها از سوی کارشناسان مورد بحث قرار گرفته و هشدارهای زیادی در این زمینه داده شده است.

رهبر معظم انقلاب نیز در بیانات و سخنرانی‌های خود در سال‌های اخیر بارها نسبت به موضوع جمعیت ابراز نگرانی کرده و از مسئولان امر درخواست پیگیری و حل این بحران را داشتند. 

فرهنگسرای سرو در نهمین وبینار آموزشی خود به موضوع بحران جمعیت پرداخته و ابعاد مختلف آن را مورد بحث و بررسی قرار می‌دهد.

در این وبینار آموزشی که با موضوع «بحران خاموش جمعیت در ایران، علل، پیامدها و راهکارها» است، صالح قاسمی نویسنده و پژوهشگر حوزه مطالعات راهبردی سخنرانی می‌کند. 

از جمله موضوعاتی که در این وبینار مورد بررسی قرار می‌گیرد می‌توان به روند سقوط نرخ باروری در ایران، روند سالخوردگی جمعیت، تغییرات میانگین سن ازدواج و بحران جمعیت اشاره کرد. 

این وبینار دوشنبه ۲۸ تیرماه ساعت ۱۱ از طریق نشانی 

https://online.shahramookht.ir/ch/hijab قابل دسترسی است.


۱۰۱پاسخ به دغدغه‌های والدین برای تربیت رسانه‌ای فرزندشان 

فرهنگسرای رسانه و موسسه مسیر رسانه با تولید مجموعه دوپینگ تربیتی مسیر رسانه به سوالات کلیدی، متداول و دغدغه‌های والدین در حوزه سواد رسانه‌ای پاسخ می‌دهند.

این مجموعه شامل ۱۰۱ راهکار تربیتی در این حوزه است که زیرنظر جمعی از کارشناسان عرصه سواد رسانه‌ای تولید شده و به زودی منتشر می‌شود. 

با توجه به گسترش بی‌ حد و حصر رسانه‌ها و شیوع ویروس کرونا که یکی از عوامل مهم در ارتباط بیشتر کودکان و نوجوانان با ابزار رسانه‌ای شده است، خانواده‌ها با دغدغه‌های زیادی در این حوزه و تاثیرگذاری سوء آن بر فرزندان خود مواجهند.

این دغدغه مهم والدین در قالب پرسش‌هایی از متخصصان و عالمان این حوزه پاسخ داده شده است.

از جمله متخصصان و کارشناسانی که در دوپینگ تربیتی مسیر رسانه به سوالات و دغدغه‌های والدین پاسخ داده‌اند می‌توان به آسیه حسینی‌ نیکو دکترای روانشناسی تربیتی و مدرس فبک، مجید اسماعیلی کارشناس سواد رسانه‌ای و تربیتی، مسعود حسنلو فعال و پژوهشگر تکنولوژی آموزشی، محمدعلی رجبی سرپرست مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا و نویسنده کتاب راهنمای فرزندپروری در عصر دیجیتال، حسین حق‌پناه عضو شورای تالیف کتاب درسی تفکر و سواد رسانه‌ای، محمدحسین شاه‌آبادی کارشناس سواد رسانه‌ای و تربیتی و … اشاره کرد. 

براساس این گزارش، مجموعه «دوپینگ» تربیتی مسیر رسانه به زودی روزهای زوج در صفحات مجازی و سایت موسسه مسیر رسانه به نشانی  Medialit.massir.ir  و شبکه‌های اجتماعی فرهنگسرای رسانه به نشانی farhangsararesaneh منتشر می‌شود.

فرهنگسرای رسانه براساس ماموریت کاری خود توجه ویژه‌ای به امر آموزش سواد رسانه‌ای داشته و تاکنون دوره‌های زیادی را با همکاری گروه‌های مختلف در رده‌های سنی کودکان، نوجوانان و بزرگسالان تولید کرده است. 

اهدای ۲۷۰ جلد کتاب به روستای سرتشنیز چهار محال و بختیاری 

فرهنگسرای اندیشه با راه‌اندازی پایگاه «نذر و اهدای کتاب» سعی دارد تا کتابخانه‌های مناطق محروم را با همت خیرین تجهیز کند. 

همچنین این فرهنگسرا با راه‌اندازی پویش نذر کتاب، برای احیای سنت حسنه نذر و اهدای کتاب دست به کار شده و افراد مختلف را برای شرکت در این امر خداپسندانه دعوت کرده است.

در این پویش از عموم مردم، کتاب‌خوان‌ها، مدیران و مسئولان فرهنگی کشور و هنرمندان دعوت شده تا کتاب‌های خوانده شده و آثاری که در کتابخانه‌شان بدون استفاده مانده است را به پایگاه «نذر و اهدای کتاب» در فرهنگسرا اهدا کنند تا این محصول فرهنگی ارزشمند به صورت رایگان در اختیار دیگر افراد قرار گیرد.

این پویش علاوه بر آنکه فرهنگ مطالعه را در بین ایرانیان نهادینه‌سازی می‌کند، نقش‌ به‌سزایی در گسترش و انتقال فرهنگ ایرانی اسلامی از طریق یار مهربان دارد.

بها دادن به کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین ابزار فرهنگی عصر حاضر برکات گسترده‌ای دارد که از آن جمله می‌توان به تلاش برای غنی کردن اوقات فراغت نوجوانان با کتاب به جای دیگر سرگرمی‌های خطرآفرین مانند فضای مجازی، بهره‌مندشدن مردم مناطق محروم از کتاب، تجهیز کتابخانه‌های سراسر کشور و آگاهی‌بخشی اشاره کرد. 

یکی از مهم‌ترین اهداف پویش «نذر و اهدای کتاب» جمع‌آوری کتاب‌های مورد نیاز برای دانش‌آموزان در مناطق محروم و تجهیز کتابخانه‌های مناطق کمتر برخوردار کشور است.

به همین منظور، در نخستین اجرای پویش «نذر و اهدای کتاب»، ۲۷۰ جلد کتاب در گروه سنی «الف تا ه» به دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی دخترانه «پروین اعتصامی» در استان چهار محال و بختیاری، شهرستان کیا، روستای سرتشنیز اهدا شد.

این کتاب‌ها که با مشارکت کانون فیلم فرهنگسرای اندیشه و خیران خریداری و یا توسط مردم اهدا شده است، پس از تفکیک رده سنی در اختیار دانش‌آموزان این مدرسه قرار گرفت تا پس از مطالعه در کتابخانه مدرسه برای مطالعه سایر دانش‌آموزان قرار گیرد. 

براساس این گزارش، فرهنگسرای اندیشه از تمامی شهروندان و خیران دعوت می‌کند در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی و تجهیز بخشی از منابع کتابخانه‌های مناطق محروم، کتاب‌های بدون استفاده‌شان را اهدا کنند تا در حرکتی خداپسندانه به مناطق محروم ارسال شود. 

تاکنون چهره‌های شناخته‌شده‌ای کتاب‌های خود را به پایگاه نذر و اهدای کتاب فرهنگسرای اندیشه اهدا کردند که از آن جمله می‌توان به اهدای بیش از ۶۰۰ جلد کتاب توسط عزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق سازمان صدا و سیما و اهدای بیش از یکهزار و ۲۰۰ جلد کتاب از سوی حسین طاهری استاندار پیشین آذربایجان غربی و شرقی و مدیر فعلی مجمع استانداران کشور اشاره کرد.

انتشار «فرصت نیایش» به‌ مناسبت روز عرفه

فرهنگسرای خانواده به‌ مناسبت روز عرفه موشن‌تایپ «فرصت نیایش» را سه‌شنبه ۲۹ تیرماه در فضای مجازی منتشر می‌کند.

در این برنامه فرازهایی از دعای پرفیض عرفه با هدف گسترش و تعمیق شناخت شهروندان از الگوهای دینی، گسترش فرهنگ حلم، صبر، احترام، آرامش و مهربانی در روابط فردی و اجتماعی در بین اعضای خانواده منتشر می‌شود. 

با توجه به اینکه امام حسین(ع) امام سوم شیعیان پس از مراسم حج، حرکت خود را به سوی کربلا آغاز کردند، این روز برای شیعیان از اهمیت به‌سزایی برخوردار است و زیارت امام سوم شیعیان در این روز بسیار توصیه شده است.

روز عرفه مصادف با نهم ذی‌الحجه است و برای این روز دعاها، نمازها و اعمال مختلفی ذکر شده است که از جمله مهم‌ترین این اعمال خواندن دعای امام حسین(ع) در روز عرفه است.

همچنین انتشار استوری به مناسبت روز عرفه از دیگر برنامه‌های فرهنگسرای خانواده است.

علاقه‌مندان برای بهره‌مندی از برنامه‌های این فرهنگسرا می‌توانند به نشانی Farhangsara_khanevade@ در فضای مجازی مراجعه کنند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن