اصفهان

حمایت‌های اجتماعی برای تغذیه نوزادان با شیر مادر در اصفهان ضروری است

[ad_1]

مریم کاظمی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تغذیه نوزادان با شیر مادر در حفظ و ارتقای سلامت عمومی جامعه تاثیر بسیاری دارد بنابراین اتخاذ تدابیر و فراهم کردن امکانات مناسب برای مادران برای  شیردهی فرزندان خود، اهمیت بسزایی دارد و لازم است مسوولیت مشترک و اجتماعی در این زمینه جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه همه مادران باید از حق مرخصی زایمان تا ۹ ماه و پرداخت حقوق در این مدت بهره‌مند شوند، اظهار داشت: در زمان حاضر تعدادی از مادران شاغل که از قانون کار تبعیت می کنند یا در بخش خصوصی شاغل هستند از حمایت چندانی برای شیردهی فرزندان خود برخوردار نیستند.

کاظمی ادامه داد: همچنین در اداره‌ها و محیط‌های کاری باید اتاق مناسب برای استراحت و شیردهی زنان شاغل یا مهدکودک وجود داشته باشد تا آنها بتوانند با خیال راحت به فرزندان خود رسیدگی کنند.

وی با تاکید بر اینکه لازم است بر اجرای قوانین حمایتی از تغذیه با شیر مادر نظارت بیشتری شود، اظهار داشت: بر اساس قانون شیر مادر که در مجلس تصویب شده است،  تبلیغات شیر مصنوعی (خشک) ممنوع است و نباید شیشه شیر، پستانک و شیر خشک در داروخانه ها به طور مستقیم در معرض دید باشد در غیر این صورت کارشناسان بازرس داروخانه ها در این زمینه تذکر می دهند یا برخورد می‌کنند.

کاظمی با بیان اینکه با تبلیغات شیر مصنوعی ممکن است برخی از مادران جذب آن شوند و شیردهی به فرزندانشان تحت تاثیر قرار گیرد، تصریح کرد: حتی با برخی از متخصصان اطفال که تجویز بی رویه شیر مصنوعی داشتند،  برخورد و از آنها شکایت شده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آیین نامه های بین‌المللی نیز باید با تبلیغات گسترده محصولات جانشین شونده شیر مادر که در تضاد با سلامت عمومی جامعه است، برخورد شود.

کاظمی یکی از چالش‌های موجود در کشور برای تغذیه با شیر مادر را برخی از تفکرات سنتی دانست که مانع از تغذیه با شیر مادر به‌صورت مطلوب می‌شود و گفت: به عنوان مثال در روزهای نخستین پس از تولد،  مقدار شیر مادر کم است درحالیکه این مقدار شیر برای نوزاد شیرخوار کفایت می‌کند اما برخی از اطرافیان تصور می کنند که مقدار شیر مادر کافی نیست و به تغذیه با بطری یا شیر خشک رو می‌آورند.

وی با تاکید بر اینکه این تفکرات و روش‌ها باعث می شود که نوزاد نتواند از فواید شیر مادر بهره مند شود، اضافه کرد: در برخی موارد نیز شاهد هستیم که اطرافیان مانند همسر یا خانواده مادر یا پدر درباره اینکه شیرخوار با شیر مادر تغذیه شود، تصمیم می‌گیرند.

این کارشناس با اشاره به اینکه آموزش و اطلاع رسانی درباره تغذیه با شیر مادر از اهمیت بسزایی برخوردارست، گفت: شعار امسال هفته جهانی شیر مادر، “حمایت از شیر مادر، مسوولیت مشترک” است که گویای ضروری بودن مشارکت همگان برای رسیدن به این مهم می‌باشد.

وی با بیان اینکه شیردهی نوزادان در دوران کرونا تحت تاثیر قرار گرفت، افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا این سردرگمی وجود داشت که آیا مادران مبتلا به کووید ۱۹ می توانند به فرزندان خود شیر دهند اما پس از آن سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت اعلام کردند که در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی توضیح داد: در ۲ سال گذشته از طرفی به دلیل شرایط قرنطینه و دورکاری، والدین وقت بیشتری را کنار فرزندان خود بودند و از طرف دیگر به‌دلیل خطر انتقال ویروس کرونا، در برخی موارد بین مادر و نوزاد جدایی اتفاق افتاد اما در نهایت تحقیقات نشان داد که در این دوران تعذیه با شیر مادر نه تنها بی خطر است بلکه در بسیاری از موارد از مرگ و میر نوزادان جلوگیری می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: میانگین تغذیه انحصاری با شیر مادر تا ۶ ماه پس از تولد در کشورمان ۵۲.۵ درصد است اما این شاخص در ۶۵ درصد می باشد و رتبه برتر کشوری را داریم.

این کارشناس با تاکید بر اینکه آموزش ها در این زمینه بسیار موثر است، تصریح کرد: این شاخص باز هم باید بهبود یابد و به ۸۰ درصد برسد.

دهم مرداد روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده و از دهم تا شانزدهم مرداد امسال، هفته جهانی تغذیه با شیر مادر است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن