آذربایجان شرقی

خرید تضمینی گندم در شهرستان عجب‌شیر آغاز شد

[ad_1]

احمد اسلامی روز پنشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از آغاز برداشت گندم و جو از سطح ۶ هزار و ۱۱۶ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان از کشاورزان خواست به دلیل اهمیت گندم در تامین غذایی و استراتژیک بودن این محصول، از فروش آن به  دلالان و سایر افراد به جد خودداری کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجب شیر با بیان اینکه عملیات کاشت و برداشت این ۲ محصول در این شهرستان به صورت سنتی و دستی انجام می شود، افزود: کشاورزان برای کاهش زمان برداشت باید روش خود را به مدرن و استفاده از ماشین آلات مکانیزه تغییر دهند.

وی با بیان اینکه حدود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی این شهرستان زیرکشت گندم است، اظهار کرد: از این میزان سه هزار و ۷۵۰ هکتار زیر کشت گندم آبی و حدود یکهزارو ۷۵۰ هکتار زیر کشت گندم دیم است.

اسلامی اعلام کرد: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان در ازای ارائه فاکتور خرید مرکز خرید تضمینی ، به منظور افزایش تولید در سال آتی کود تشویقی به گندمکاران تخصیص خواهد داد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عجبشیر ادامه داد: ارقام غالب کشت شده در اراضی دیم شامل پیشگام، میهن، هما و سرداری است.

وی گفت: متوسط تولید گندم در مزارع آبی پنج تن در هکتار و در مزارع دیم ۵۰۰ کیلو در هکتار  است  و پیش بینی می شود امسال حدود ۶ هزار تن به صورت تضمینی در شهرستان خریداری شود.

مدیر جهاد کشاورزی عجب شیر با توصیه به کشاورزان مبنی بر تحویل گندم مازاد خود به مراکز دولتی افزود: کشاورزان از فروش محصول خود به واسطه ها و دلال ها خوداری کنند.

اسلامی افزود: قیمت تضمینی گندم پنج هزار تومان است و در عجب شیر یک مرکز در محل آرد و خوشه و همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۷ بعداز ظهر آماده خرید گندم از کشاورزان است.

وی همچنین میزان اراضی زیر کشت جو در این شهرستان را ۶۱۶ هکتار اعلام کرد و گفت: از ۷۶ هکتار اراضی زیر کشت جو آبی حدود ۳۰۴ تن و از ۶۲۴ هکتار زیرکشت دیم حدود ۳۱۲ تن جو برداشت خواهد شد.

اسلامی ارقام غالب کشت شده در اراضی آبی جو این شهرستان را ماکوتی و برخی ارقام محلی و در اراضی دیم را آبیدر، سهند و ارقام محلی اعلام کرد.

برداشت گندم و جو در عجب شیر تا اواسط شهریور ادامه می یابد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن