آذربایجان شرقی

دبیرخانه اجرایی همایش دیرینه‌شناسی  و تنوع زیستی ایران آغاز به کار کرد

[ad_1]

غلامرضا زارع روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به میزبانی مراغه از این همایش بین‌المللی اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود منطقه فسیلی در مراغه، انتظار می‌رود کارشناسان دیرینه‌شناسی از سراسر ایران و نیز کشورهای خارجی در این همایش علمی حضور یابند و به تبادل‌نظر در خصوص آخرین یافته‌های این بخش بپردازند.

وی با بیان اینکه فراخوان این همایش اوایل شهریورماه منتشر می‌شود، اظهار داشت: همایش هفته دوم اسفندماه در مراغه برگزار می‌شود و دیرینه‌شناسی مهره‌داران، ژئوپارک مراغه و تنوع زیستی سهند از محورهای اصلی آن است.

وی اضافه کرد: منطقه فسیلی مراغه جزو پنج سایت معتبر و برتر فسیل مهره‌داران در جهان است و برگزاری این همایش حرکتی به سوی برندسازی فسیل‌های مراغه و تنوع زیستی سهند محسوب می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه تاکید کرد: این همایش می‌تواند بستر مناسبی برای توسعه بخش گردشگری محیط زیست با محوریت فسیل منطقه مراغه فراهم کند.

به گفته «زارع» معرفی بیش از پیش مرکز تحقیقات دیرینه‌شناسی کشور، جذب ایده‌های جدید برای توسعه، تکمیل و بهره‌برداری از این مرکز تحقیقات ملی و نیز تبادل اطلاعات در زمینه یافته‌های جدید دیرینه‌شناسی و زیست محیطی توسط محققان داخلی و خارجی از اهداف اصلی این همایش خواهد بود.

وی ادامه داد: برگزاری این همایش، جذب اعتبار لازم در قالب ردیف‌های بودجه‌ای برای تکمیل مرکز دیرینه‌شناسی کشور که به صورت نیمه‌کاره در مراغه قرار دارد را تسهیل می‌کند.

به گزارش ایرنا تراکم بالای فسیل مهره‌داران هفت تا ۹ میلیون ساله، منطقه فسیلی مراغه را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است؛ منطقه‌ای که کاوش‌ها و مطالعات فسیلی آن از حدود ۱۷۰ سال پیش آغاز شد و از آن زمان تاکنون فسیل‌های منحصر به فرد انواع فیل، زرافه، ببر دندان شمشیری، انواع گاوها، آهو، کرگدن و اسب از این منطقه به دست آمده است.

به گفته مسئولان امر و بر اساس تحقیق‌های زمین‌شناسی و فسیل‌شناسی، این حیوانات اجداد حیوانات امروزی در آفریقاست.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن