تهران

روی خط شهر؛ از مرمت نمای قدیمی ترین مسجد تهران تا حذف زوائد شهری

[ad_1]

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «کامبیز مصطفی پور» شهردار منطقه ۱۴ شهر تهران از آغاز عملیات عمرانی مرمت نمای بیرونی مسجد بقیه الله دولاب در قالب بهسازی و نگهداری از بناهای تاریخی این منطقه خبر داد.  
 
وی گفت: بهسازی مسجد بقیه الله دولاب که قدیمی ترین مسجد شهر تهران و یک اثر فرهنگی تاریخی به شمار می آید به عنوان یکی از پروژه های توسعه محلی در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد و تمامی مراحل اجرایی آن با هماهنگی و تایید کارشناسان میراث فرهنگی به انجام می رسد.
 
مصطفی پور به آغاز عملیات عمرانی مرمت نمای بیرونی این اثر تاریخی با تاکید بر حفظ هویت تاریخی و معماری ایرانی اسلامی آن اشاره کرد و افزود: چیدمان نمای آجری دیواره مسجد با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ مترمربع براساس سبک معماری دوره زمانی این اثر تاریخی در حال اجراست.
 
وی عملیات استحکام بنا و احداث اماکن رفاهی در قالب ۵ چشمه سرویس بهداشتی که یک مورد آن به توانیابان اختصاص دارد را از دیگر فعالیت های انجام شده در این پروژه توسعه محلی برشمرد.
 
شهردار منطقه ۱۴ با اشاره به اهمیت حفظ اماکن تاریخی و فرهنگی که نشانگر هویت شهر هستند یادآور شد: مسجد بقیه الله دولاب به عنوان یک اثر میراثی مورد توجه است و احیای ماذنه، بهسازی محوطه پیرامونی و محورهای منتهی به این محل از دیگر اقداماتی است که انجام خواهد شد تا موقعیت این محل معنوی بهتر از پیش شود.
 
برگزاری دومین جشنواره قرآنی مجازی نور، امید در جنوب شرق تهران

«اکبر مختاری» معاون اموراجتماعی فرهنگی منطقه ۱۵ از برگزاری دومین جشنواره فرهنگی قرآنی نور، امید  همزمان با فصل تابستان در بستر فضای مجازی خبر داد.

وی گفت: این جشنواره توسط شورای عالی قرآنی شهرداری تهران با مشارکت اداره فرهنگی و بانوان منطقه به دلیل شیوع بیماری کرونا و عدم امکان بهره مندی حضوری شهروندان از جلسات دینی، مذهبی و محافل انس با قرآن در فضای مجازی برپا می شود.

به گفته وی، این جشنواره قرآنی در رشته قرائت در دو بخش ترتیل و تحقیق ویژه (بانوان و آقایان) در رده های سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال در رشته های متنوعی چون آیه گرافی، خوشنویسی (ثلث، نسخ، نستعلیق و شکسته نستعلیق)، تفسیر، نقاشی کودکان، فیلم کوتاه، فیلمنامه و فیلم مستند به اجرا در می آید.

معاون امور اجتماعی فرهنگی منطقه اضافه کرد : علاقه مندان جهت شرکت در این جشنواره فرهنگی قرآنی و به منظور کسب اطلاعات بیشتر می توانند به سایت این جشنواره به آدرس http://www.noore-omid.ir مراجعه کنند.

شهردار منطقه یک، مدیر برتر شهر ارتباطی تهران شد

«سید حمید موسوی» شهردار منطقه یک در دومین همایش مدیران برتر شهر ارتباطی تهران با رای هیئت داوران متشکل از اساتید برجسته دانشگاه در حوزه ارتباطات به عنوان مدیر برتر ارتباطی در بین شهرداران مناطق شهر تهران انتخاب شد.

وی در این مراسم که به جهت اعلام وضعیت قرمز کرونا در شهر تهران و رعایت  پروتکل های بهداشتی با اعلام اسامی و ارسال تندیس و لوح تقدیر مدیران برتر، به کار خود پایان داد سید حمید موسوی شهردار منطقه یک بر اساس هشت شاخص سنجش از جمله اهتمام به محورهای گفتمانی مدیریت شهری، حضور موثر در رسانه های جمعی، خلاقیت در اقدامات، درج یادداشت و برقراری گفت و گو در رسانه ها، فعالیت در رسانه های اجتماعی، سنجش رضایتمندی شهروندان، پاسخگویی و تعامل با رسانه ها، انتشار مقاله به عنوان مدیر برتر شهر ارتباطی تهران انتخاب شد.

 توسعه شبکه جمع آوری آبهای سطحی منطقه ۲

«حسن صفات»، شهردار منطقه ۲ تهران گفت: در راستای سیاست های شهرداری تهران در توسعه تکمیل و به روز کردن شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی این طرح عمرانی در بزرگراه  شهید چمران و بخشی از معابر منطقه ۲ اجرایی شد.

وی گفت: بزرگراه شهید چمران یکی از محورهای اصلی پایتخت است و با توجه به تغییر و تحولات ساختاری ایجاد شده در بدنه این بزرگراه که مشکلاتی را در جمع آوری و هدایت آب‌های سطحی ایجاد کرده بود، احداث کانال جمع آوری آبهای سطحی به عنوان یکی از اولویت طرح ها در دستور کار منطقه قرار گرفت.

وی افزود: توسعه شبکه جمع آوری و هدایت آبهای سطحی خیابان های ایثار و ابراهیمیان از دیگر اقدامات اجرایی در این زمینه است.

به گفته وی دراین طرح عمرانی، لوله گذاری به سایز ۸۰۰ و اجرای بتن روی لوله ها و همچنین پیاده روسازی مسیر لوله گذاری انجام شد.

شهردار منطقه ۲ با اشاره به اینکه شبکه جمع آوری آبهای سطحی بزرگراه چمران در ۵ فاز طراحی و پیش بینی شده است  گفت: در سال های گذشته دوفاز آن شامل کانال شرقی بزرگراه چمران حد فاصل دور برگردان شمالی تونل توحید تا میدان توحید و کانال خیابان گلبار تکمیل و به بهره برداری رسید.

وی افزود: به منظور هدایت آبهای سطحی ضلع غربی این بزرگراه یک کانال عرضی احداث شد که با تکمیل آن، آبهای سطحی محور غربی بزرگراه شهید چمران و انهار شمالی و جنوبی خیابان ستارخان از طریق اجرای یک شفت به کانال اصلی منتقل می شود. با احداث این کانال عرضی، علاوه بر مرتفع شدن مشکل آبگرفتگی میدان توحید، ضریب ایمنی تونل توحید نیز افزایش یافت.

بهسازی جاده قدیم قم – تهران 

«علی توکلی» شهردار منطقه ۱۹ تهران گفت: بهسازی جاده قدیم قم – تهران با صرف بیش از ۳ هزار تن آسفالت عملیات بهسازی و روکش آسفالت خیابان شهید رجایی (جاده قدیم قم) با ۹۸ درصد پیشرفت و صرف بیش از ۳ هزار  تن آسفالت رو به اتمام است.

وی با اشاره به تسریع اقدامات عمرانی فاز دوم تقاطع غیرهمسطح سه راه باقرشهر گفت:  در ادامه این عملیات خیابان شهید رجایی ظرف مدت ۶ روز با صرف ۳۲۰۰ تن آسفالت  بهسازی شده و در آستانه بهره برداری قرار گرفته است.

توکلی با اشاره به عبور جاده قدیم تهران- قم از مرکز باقرشهر خاطرنشان کرد: تکمیل پروژه تقاطع غیرهمسطح سه راه باقرشهر ضمن بهبود وضعیت ترافیکی این منطقه باعث افزایش ایمنی وسایل نقلیه عبوری از محور جاده قدیم قم که به عنوان مسیر ارتباطی شهر تهران با شهرهای مرکز و جنوب کشور است، خواهد شد.

وی در تشریح بخش دیگری از اقدامات عمرانی این منطقه به صرف ۶۵۰ تن آسفالت برای نگهداشت معابر  طی دو هفته اخیر اشاره کرد که برای بهسازی معابری همچون خیابان های شهید چراغی شمالی، شهید زبرجدی، شهید عیسی بیگلو، بهمنیار انتهای بلوار معلم، مطهری روبروی مدرسه اوحدی، جاده درختی سه راه شکرآباد، میرزایی جنوبی صرف شده است.

به گفته توکلی عملیات احداث و ترمیم پیاده رو نیز  در میدان ثارالله بلوار شکوفه به مساحت حدودی ۳۰۰ مترمربع به اتمام رسیده است.

پویش اجتماعی مهربان در منطقه ۳ تهران 

«کاظم کمالی نسب» معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳ تهران گفت: به منظور تسهیل امر ازدواج به عنوان سنت حسنه اسلامی برای جوانان، پویش اجتماعی مهربان در منطقه ۳ تهران برپا شد.  

وی گفت: در پویش مهربان قرار است جهیزیه و اقلام اولیه زندگی برای زوج های متقاضی با مشارکت خیرین محلات ۱۲ گانه فراهم شود.  

وی بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان به زوج های جوان از دیگر برنامه های پیش بینی شده در این پویش است که امیدواریم، یاریگر بسیاری از جوانان برای آغاز زندگی شان باشد.  

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه ۳، هدف از این پویش اجتماعی را ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی و استحکام بنیان خانواده برشمرد و افزود: به زوج‌های جوان، خدمات مشاوره‌ای ارائه خواهد شد.  

ساماندهی زوائد فیزیکی و پیرایش معابر شمال شرق پایتخت

«مجید رجبی» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۴ گفت: با ساماندهی و پیرایش معابر شمال شرق تهران، شهر از  زواید فیزیکی و آلودگی های بصری شهری سلامت و زیبا را شاهد خواهیم بود.       

وی افزود:  در ادامه فعالیت های اداره زیباسازی طی پایش های به عمل آمده  نقاطی که در شهر نیاز به ساماندهی و پیرایش دارند، رصد و رسیدگی می شود.

وی گفت: در این راستا محور خیابان آیت الله خوشوقت به عنوان یکی از معابر اصلی و پر تردد منطقه ۴ در راسته های تجاری از زواید فیزیکی و آلودگی ها بصری پاکسازی و ساماندهی شد.

رجبی خاطرنشان کرد: در این عملیات بیش از ۲۰۰ مترمربع از نرده های ترافیکی زائد در فلکه دوم تهرانپارس جمع آوری و حدود  ۱۰عدد کافو، ۷۵ پایه پرچم، پایه تابلو و پایه چراغ رنگ آمیزی شد.

معاون شهردار منطقه گفت: امید داریم در این شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا با اقدامات و ساماندهی محیطی صورت گرفته نقشی در بالا بردن روحیه و رضایت خاطر شهروندان از محیط زندگی شان داشته باشیم.

تمدید مهلت ارسال طرح برای سر در بوستان کوهسار 

بر اساس این گزارش، با توجه به تعطیلی اخیر تهران به دلیل شیوع بیماری کرونا، مدت ارسال طرح برای سر در بوستان کوهسار تمدید شد.

 با توجه به تعطیلی چند روزه پایتخت برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا، مدت ارسال آثار برای سر در بوستان کوهسار تمدید شد و طراحان و علاقمندان می توانند تا ۲۱ مرداد طرح های خود را ارسال کنند.

در این طرح که تهیه ماکت هم برای آن بلامانع است باید نوع متریال قابل استفاده مشخص گردد، سازه به ارتفاع حداقل ۴ متر طراحی شود و برای ورودی های مختلف قابل استفاده باشد. تهیه فایل ۳dmax  برای نمایه طرح ضروری است و شرکت در این فراخوان برای افراد آماتور و حرفه ای از جمله شرکت ها بلامانع است. علاقمندان می توانند آثار خود را به دبیرخانه فراخوان در روابط عمومی شهرداری منطقه ۵ یا نشانی t.me/media۵tehran  ارسال کنند. به طرح برتر جایزه نقدی ۱۰ میلیون تومانی پرداخت می شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن