فارس

طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی در اولویت مجلس قرار دارد

[ad_1]

محمدرضا رضایی کوچی در گفت‌ و گو با ایرنا افزود: با تفکیک وزارت راه و شهرسازی به دو بخش مسکن و حمل و نقل این دو اَبرمشکل کشور به‌طور قطع حل خواهد شد.

وی درباره دلایل در اولویت قراردادن تفکیک وزارت راه از شهرسازی بیان کرد: یک دلیل عمده تصویب این طرح این بود که مأموریت‌های وزارت راه و شهرسازی بسیار زیاد است به طوری که دو حوزه مسکن و حمل و نقل آسیب جدی دیده‌اند.

رضایی کوچی افزود: طبق آمارها کیفیت ساخت‌وسازها در چند سال اخیر پایین آمده است و حدود چهار میلیون واحد مسکن در کشور کم داریم و بیش از ۲۰ میلیون نفر در بافت فرسوده زندگی می‌کنند.در حوزه راه نیز مشکلات و پروژه‌های کلان ملی و ناتمام وجود دارد که رسیدگی همه جانبه به آن ضروری است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با مسئولان دولت آینده هماهنگ کرده‌ایم و آنها نیز موافق تفکیک این وزارتخانه هستند.

رضایی کوچی ادامه داد: بررسی تقاضای اولویت نسبت به گزارش کمیسیون عمران در مورد طرح انتزاع بخش ساختمان و شهرسازی از وزارت راه و شهرسازی و تشکیل «وزارت حمل و نقل» و «وزارت ساختمان، شهرسازی و آمایش سرزمین» در اجرای تبصره«۱»ماده «۱۰۰»آیین نامه داخلی مجلس در دستور کار قرار گرفت و اعمال اولویت با رای ۱۲۰ نماینده موافق به تصویب رسید.

نشست نمایندگان با رئیس‌جمهوری آینده 

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به دیدار هفته پیش نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهوری منتخب گفت: اغلب مسائلی که در این جلسه درباره آن بحث و بررسی شد درباره مشکلات اقتصادی بود و بر ضرورت تعامل دولت و مجلس برای رفع مشکلات مردم به‌ویژه در بخش معیشتی و اقتصادی تأکید شد.

وی اظهار کرد: در این جلسه از طرف کمیسیون عمران مجلس، مطالبی درباره وضعیت مسکن، پروژه‌های نیمه‌تمام عمرانی، تفکیک وزارت راه و شهرسازی، قیمت مسکن و… مطرح شد.

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: رئیس جمهوری منتخب به مطالبی که نمایندگان در این جلسه مطرح کردند، در نقشه راه اقتصادی آینده توجه می‌کند همان گونه که ایشان طی وعده‌های انتخاباتی خود تأکید کرده که سالی یک میلیون مسکن برای مردم ساخته می‌شود که این موضوع در طرح جهش تولید مسکن آمده است.

رضایی کوچی درباره افزایش قیمت مسکن با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان در برخی شهرها گفت: در جلسه کمیسیون عمران مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از بررسی موضوع افزایش قیمت سیمان مقرر شد تا زمانی که نیاز داخل تأمین نشود، اجازه صادرات سیمان داده نشود.

وی اضافه کرد: کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی دو شرط جلوگیری از صادرات و کنترل و نظارت بر فروش مصالح با قیمت بالا را برای وزیر قرار داد، چرا که با این دو رویکرد قیمت مصالح را می‌توان کنترل کرد.

ضرورت کاهش قیمت بلیت هواپیما

رئیس کمیسیون عمران مجلس درباره افزایش بی‌ضابطه نرخ بلیت هواپیما و ادعای شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تنظیم قیمت‌ها بر اساس قانون آزادسازی بلیت هواپیما، گفت: قانون آزادسازی بلیت هواپیما با هدف افزایش کیفیت و رقابت میان شرکت‌های هواپیمایی در برنامه پنجم لحاظ شد، اما در برنامه ششم سخنی درباره آن گفته نشده که به معنی پایان اجرای قانون مذکور درباره تعیین نرخ بلیت است.

رضایی کوچی بیان کرد: زمانی آزادسازی نرخ بلیت هواپیما معنی پیدا می‌کند که تعادلی میان عرضه و تقاضا وجود داشته باشد.در شرایط فعلی تعداد صندلی‌ها بسیار محدود و تقاضا بیشتر از عرضه است، بنابراین در این شرایط، آزادسازی قیمت معنی ندارد ضمن اینکه این قانون با هدف افزایش کیفیت پروازها تصویب شد در حالی که در این مدت کیفیت‌ها نیز تغییری نکرده است از این رو وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری باید بر روی قیمت‌ها نظارت بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه‌ با وزیر راه و شهرسازی و مدیران شرکت‌های هواپیمایی بر روی یک قیمت مشخص توافق حاصل شود و پس از آن تمام خطوط هوایی مکلفند در همان چهارچوب بلیت عرض کنند.

نماینده مردم جهرم فارس در مجلس شورای اسلامی افزود: بارها از وزارت راه و شهرسازی درخواست کردیم تا هزینه تمام شده هر صندلی در یک ساعت پرواز را برای شرکت‌های هواپیمایی محاسبه و مشخص کنند، اما متأسفانه هیچ اقدامی انجام نشد.

رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه باید با افزایش نظارت مانع افزایش قیمت و تحمیل فشار مضاعف به مردم شویم، اضافه کرد: شرایط برای خطوط هوایی نیز دشوار است و حدود نیمی از هزینه‌های آنها بر اساس نرخ ارز تعیین می‌شود، اما باید قیمت تمام شده هر صندلی برای شرکت‌های هواپیمایی را به صورت شفاف محاسبه کرده و بر اساس آن تصمیم گرفته شود.

وی ابراز کرد: با افزایش قیمت بلیت هواپیما  بسیاری از مردم امکان استفاده از هواپیما را نخواهند داشت و تنها افراد مرفه توانایی استفاده از آن را دارند بنابراین در طولانی‌مدت با کاهش مسافر، خطوط هوایی با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن