اصفهان

طرح «زراعت چوب» در ۲۳ هکتار از مزارع فریدن اجرا شد

[ad_1]

حسین کرکوندی، روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در هر هکتار از این طرح، هزار و ۱۰۰ اصله نهال ریشه دار صنوبر در مزارع حاشیه رودخانه پلاسجان فریدن، بدلیل رطوبت مناسب و کافی کاشته شد.

به گفته وی، در این طرح، گونه های اصلاح شده صنوبر به شرط دارا بودن زمین مساعد و توانایی تامین آب، در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

کرکوندی افزود: این گونه ها در مقایسه با گونه های بومی بسیار سریعتر رشد می کند و پس از ۸ تا ۱۰ سال آماده بهره برداری می شود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن اضافه کرد: در این طرح، به ازای هر هکتار تسهیلات هفت میلیون تومانی با بهره ۱۳ درصد به متقاضیان اعطا می شود، همچنین برای آن دسته از متقاضیان که در سطوح کمتر از یک هکتار مبادرت به کاشت می کنند نیز نهال رایگان اختصاص می یابد.

کرکوندی، حفاظت از جنگل ها و تولید چوب مورد نیاز کشور را از مهمترین اهداف طرح مزبور بیان کرد و افزود: صنوبرها پس از بهره برداری، بازار بسیار خوبی دارد و سریع فروش می رود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن افزود: در زمان حاضر، پساب فاضلاب شهرها، بهترین گزینه برای تامین آب مورد نیاز طرح زراعت چوب با توجه به استمرار خشکسالی است.

وی با بیان اینکه نزدیک به ۶۰ هکتار از زمین های پایین دست تصفیه خانه فاضلاب شهری فریدن، محدوده بسیار مناسبی برای اجرای این طرح است، گفت: با توجه به اینکه کشت گونه های باغی و زراعی در این محدوده برای کشاورزان ممکن نیست و از طرفی پساب نیز به هدر می رود، به نظر می رسد کاشت صنوبر اصلاح شده علاوه بر سرسبزی، اشتغالزایی و سود دهی مناسبی نیز خواهد داشت و با توجه به افزایش حجم سالانه پساب تصفیه خانه، منبع آب مورد نیاز این طرح نیز دائمی خواهد بود.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری فریدن اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی و چاره اندیشی نهادهای مرتبط از جمله فرمانداری، نماینده مجلس، نماینده کشاورزان و مسوولان آب و فاضلاب شهری و استان، امکان اجرای طرح زراعت چوب برای کشاورزان فریدن در این محدوده فراهم شود.

وی با بیان اینکه طرح های ارائه شده برای استفاده از این پساب هزینه بر است و کشاورزان نیز اجازه آن را نمی دهند، افزود: طرح زراعت چوب به عنوان راه حل میانبُر برای استفاده بهینه از ظرفیت پساب فاضلاب شهری می تواند براحتی و بدون نیاز به هزینه اجرا شود.

روزانه حدود سه هزار و ۳۴۴ مترمکعب پساب در تصفیه خانه فاضلاب شهر داران(بخش مرکزی فریدن) تولید می شود.

از پساب به عنوان یک منبع جایگزین، برای مصارف صنعتی و کشاورزی غیرمثمر می توان بهره مند شد.

به گزارش ایرنا، «زراعت چوب» یکی از بزرگترین طرح های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور برای حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی است که با اجرای آن تلاش شده هم از تخریب جنگل ها جلوگیری و هم فرصتی فراهم شود تا آیندگان نیز از این نعمت خدادادی بهره مند شوند.

 این طرح با کاشت صنوبر علاوه بر حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار، راهکار تامین مواد اولیه برای صنعت چوب است.

 نقش‌آفرینی زراعت چوب در تامین مواد اولیه، اقتصاد، اشتغال، معیشت و بی‌ نیازی از واردات و افزایش میزان صادرات نیز قابل توجه است.

ایجاد فرصت های شغلی جدید، درآمدزایی برای جوامع محلی، استفاده از زمین های بایر، تنفس  واقعی تر جنگل و طمع کمتر برای قطع درختان جنگلی، تامین مواد اولیه صنایع سلولزی، تامین نیاز صنایع چوبی کشور و احتیاج به واردات کمتر از جمله مزایای توسعه زراعت چوب است.

دولت با توسعه زارعت چوب، گام بلندی با رویکرد حفاظت از عرصه های جنگلی برداشته ضمن آنکه این مهم به کاهش قاچاق چوب نیز منجر شده و به ارتقاء تولیدات و پویایی صنایع سلولزی می ‌انجامد.

وسعت مراتع فریدن بیش از ۷۰ هزار هکتار است . این شهرستان همچنین دارای بیش از ۷۵۰ هکتار باغ و ۳۰ هکتار اراضی کشاورزی است که در سال های اخیر بدلیل خشکسالی، تنها نیمی از مزارع آن به زیر کشت می رود.

فریدن در ۱۴۰ کیلومتری غرب مرکز استان اصفهان واقع است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن