تهران

مراسم عاشورا با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی هیات‌های پایتخت برگزار شد

[ad_1]

به گزارش ایرنا، باز هم محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، باز یاد و خاطره بوی تند اسپند در منقل های زغال در فضا و کوبیدن تبل وسنج عاشقان این امام همام، آری ۲ سالی است که کرونا این مهمان ناخوانده مراسم دینی و مذهبی مسلمانان را تحت تاثیر خود قرار داده تا مردم برای شرکت در آن رعایت پروتکل های بهداشتی در تکایا و خیابان ها با داشتن ماسک رمد نظر قرار دهند تا بتوانند عشق و ارادت خود را به گونه دیگر به امام خود به نمایش بگذرانند.

نماز ظهر عاشورای حسینی با توجه به محدودیت ها در فضاهای بسته، امسال برای جلوگیری از شیوع کرونا، در هر گوشه و کناری توسط برخی هیت مذهبی در پایتخت به صورت پراکنده در برخی نقاط از جمله میدان خراسان، امام حسین(ع) و مناطق جنوبی پایتخت برگزار شد.  

امسال شهرداری تهران با اختصاص ۶۰۰ فضای روباز و برگزاری ویدئو مپینگ در برخی محور ها و بیلبوردهای شهری خود در دهه اول و دوم محرم به هیت های مذهبی نیز پیش قدم شده تا مردم بتوانند به دور از کرونا، این ایام را همچنان زنده نگه دارند.

پخش ماسک تا توزیع نذورات در پایتخت

بسیاری از خیران با توزیع ماسک های یکبار مصرف، توزیع بسته بندی مواد غذایی و چای، بستنی، شربت و آش هر کدام به این فکر هستند تا با رعایت پروتکل های بهداشتی نذورات خود را به جای آورند.  

حضور پرشور جوانان در دسته های عزاداری 

آری محرم جوان و پیر نمی‌شناسد، جوانانی که سنی آنها میان ۱۰ تا ۲۰ سال است و با لباس های مشکی و با سربندهای یا حسین یا ابوالفضل العباس که بر پیشانی خود بسته اند در صف های مردمی حضور دارند و با سینه زنی، زنجیر زنی و با نوحه خوانی و با رعایت پروتکل ها در مراسم حضور دارند.

همچنین کامیون هایی که یک دست سیاه پوش هستند نیز برخی از خبرنگاران رسانه های صدا و سیما و تصویری را با خود جابجا می کنند که بتوانند زوایای حضور مردم را به تصویر بکشند.

همچنین در این رابطه بهزاد یعقوبی یک تهران پژوه به تاریخچه تعزیه در ایام محرم در پایتخت اشاره کرد و می گوید: اوج تعزیه خوانی در کشور به دوره صفویه باز می گردد ولی عصر طلایی آن مربوط به دوره قاجار است.

وی با بیان اینکه در زمان ناصرالدین شاه با توجه به ارادت عمیقی به سرور و سالار شهیدان داشت، ساخت تکیه دولت را با کاربری آیینی و برپایی تعزیه خوانی و گرامیداشت محرم در سبزه میدان تهران می دهد، گفت: این بنا توسط خیری به نام دوستعلی خان معیرالممالک با گنجایش بیست هزار نفر در دوره قاجار ایجاد می شود.

یعقوبی با بیان اینکه تکیه دولت برای تعزیه خوانی و شبیه خوانی برپا شده است خاطر نشان کرد که بعد ها در زمان پهلوی اول این فضا بسته شده و رفته رفته تخریب می شود.

این تهران پژوه بیان کرد که بعد ها نیز پس از انقلاب مکان های مختلفی در تهران برای برپایی آیین های مذهبی توسط مردم اقدام شد.

وی با بیان اینکه در ۲دهه اخیر نیز آیین تعزیه خوانی و شبیه خوانی کمتردر  پایتخت برگزار می‌شود گفت: با توجه بازار سبزه میدان که پیشتر حیاط خانه حکیم هاشمی پزشک حاذق دوره صفویه(واقف ملک) سبزه میدان کنونی است نیز خیمه گاهی علم شده تا مجدد مراسم آیینی و تعزیه خوانی در بازار تهران رونق گیرد.

به گفته یعقوبی که با توجه به شیوع کرونا سال گذشته مراسم تعزیه خوانی در سبزه میدان برگزار نشد و امسال نیز در زمان خاص محرم (تاسوعا و عاشورا) برپا می شود.

باز این چه شورش است که در خلق عالم است    باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن