اصفهان

مهاجرت و خشکسالی از عوامل افزایش بیکاری در اصفهان  است

[ad_1]

علیرضا مرادی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود:بیکاری در سال‌های اخیر تحت تاثیر چالش‌های سیاسی بین المللی و تحریم‌های اقتصادی و بحران اخیر پاندمی کرونا پر رنگ‌تر از گذشته شده و تاثیرهای مخرب جبران ناپذیری در میان آحاد جامعه بخصوص نسل جوان بر جای گذاشته است.

وی ادامه داد:وجود صنایع مادر و بنیادی در اصفهان و ظرفیت‌های بالای گردشگری و توسعه کشاورزی و مشاغل زود بازده و تعاملات اقتصادی، این استان را به یکی از مناطق سرآمد کشور از لحاظ ایجاد اشتغال تبدیل کرده است.

این استاد اقتصاد و فرهنگ دانشگاه آزاد واحد شاهین‌شهر اصفهان با بیان اینکه بیکاری یکی از معضلاتیست که جامعه همواره با آن در چالش قرار دارد اظهارداشت:استان اصفهان به عنوان یکی از توسعه یافته ترین استان های کشور با ظرفیت‌های بالای صنعتی و اقتصادی نیز از این تاثیرهای منفی بیکاری مستثنی نبوده است.

وی بیان کرد: بیکاری از جمله شاخص‌هاییست که مورد توجه اقتصاددانان و شهروندان است و بهبود این شاخصه نمایان گر سلامت اقتصادی یک جامعه و همچنین اعتماد شهروندان به ساختار حکومتی یک کشور است و در عین حال نرخ بیکاری یکی از عواملیست که با توجه به خوانش متفاوت مردم و دولت همواره یکی از نکات اختلاف برانگیز میان شهروندان و دولت‌هاست.

مرادی خاطرنشان کرد: بیکاری شاخصه ایست که در پی رکود اقتصادی تشدید شده است و تبعات منفی جبران ناپذیری در زندگی افراد بخصوص نسل جوان دارد.

وی یادآور شد: تعاریف متعدد و متفاوتی در مورد نرخ بیکاری وجود دارد اما بطور کلی اگر بخواهیم تعریفی علمی از نرخ بیکاری ارائه دهیم باید گفت که این عامل از حاصل تقسیم تمام جمعیت بیکار یعنی کسانی که طی چهار هفته گذشته به دنبال کار گشته اند اما کاری نیافته اند به تمام جمعیت فعال شامل تمام افراد شاغل و بیکار به‌دست می‌آید.

به گزارش ایرنا، فضای کسب و کار از جمله شاخص‌های تعیین‌کننده وضعیت اقتصادی هر کشور است که با استناد به آن می‌توان به بررسی و تجزیه و تحلیل شرایط اقتصادی هر کشور پرداخت. محیط فضای کسب و کار در کشورها هرچه شفاف تر و رقابتی ترباشد منجر به افزایش سلامت اقتصادی کشورها و اتخاذ سیاست های مطلوب شده و روند بهبودی شاخصها ی اقتصادی را در پی خواهد داشت.

شاخص فضای کسب و کار بر اساس ۱۰ زیرشاخص” آغاز کسب وکار، دریافت مجوز ساخت و ساز، هزینه دریافت اشتراک برق توسط شرکت‌ها، ثبت دارایی‌ها، کسب اعتبارات یا دریافت وام، حمایت از سرمایه‌گذاران، پرداخت مالیات، تجارت کالا در جهان، سهولت اجرای قراردادها و ورشکستگی و تعطیلی شرکت‌ها محاسبه می‌شود”
 این شاخص‌ نشان دهنده سهولت و مناسب بودن هر کشور برای انجام فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است. بانک جهانی هر ساله وضعیت کشورهای مختلف جهان را با این شاخص ارزیابی می کند. “

جمعیت استان حدود پنج میلیون و ۲۵۰ هزار نفر در ۲۸ شهرستان است که بیشترین جمعیت معادل حدود ۴۰ درصد در شهرستان اصفهان و پس از آن کاشان، خمینی شهر و نجف آباد است.

اصفهان با بیش از ۹ هزار واحد صنعتی و تولیدی و ۲۵۰ هزار واحد صنفی، صنعتی‌ترین استان و یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است و در سال‌های اخیر به‌دلایل مختلف مانند کمبود منابع آبی، خشکسالی، کاهش بارندگی، آلودگی هوا با معضلات زیست محیطی بسیاری مواجه شده است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن