اصفهان

نقش و جایگاه اصفهان در توسعه ملی به شکل مطلوب ثبت و ضبط نشده است

[ad_1]

محمد جواد امیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه اصفهان در زمینه صنعت فولاد، نساجی و فرش هم نقش مهم و تاثیر گذاری را در کشور داشته است اظهار داشت: خاطرات، تجربیات و دانسته‌های ارزشمندی توسط افراد مختلفی در این استان وجود دارد و در صورتی‌که این‌ها جایی مکتوب نشود، به فراموشی سپرده خواهد شد.

وی اضافه کرد: نگاه به گذشته و جمع آوری اطلاعات گذشته در حوزه‌های مختلف، یکی از اهداف برای برگزاری این کنگره بود.

امیدی گفت:  ۱۳ کمیته برای برگزاری این کنگره با حضور ۱۱۶ نفر از اساتید دانشگاه‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی در حوزه‌های مختلف تشکیل و برنامه ریزی این کنگره را انجام دادند و  ۳۳ نشست در طول سه روز برگزاری کنگره برگزار خواهد شد که ۶ نشست آن در روز اول برگزار و بقیه نشست‌ها در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه برگزار خواهد شد.

دبیر اجرایی کنگره استان اصفهان و توسعه ملی افزود:  نشست‌های ۲ ساعته کنگره در ابتدا با یک سخنران کلیدی مطالب خود را ارائه خواهد داد و پس از آن افراد حاضر در آن نشست و پنل با یکدیگر به گفت و گو خواهند پرداخت و در مورد موضوعات مختلف تبادل نظر خواهند کرد.

وی با اشاره به اینکه نشست‌های تخصصی روز اول این کنگره با موفقیت برگزار شد بیان کرد: سه نشست کمیته تاریخی، اجتماعی و فرهنگی به‌صورت همزمان با کمیته توسعه پایدار سلامت و همچنین کمیته صنعت و فناوری، از ساعت ۱۴ تا ۱۶ برگزار شدند.

امیدی با بیان اینکه کارشناسان برجسته و معروفی از سراسر کشور برای حضور در این نشست‌ها دعوت شدند اظهار داشت: همزمان با اولین روز برگزاری این کنگره، نشست کمیته‌های توسعه خدمات گردشگری و نشست دوم توسعه پایدار سلامت و کمیته توسعه علمی هم در ساعت ۱۶ تا ۱۸ برگزار شدند.

وی افزود: هر نشست بطور متوسط حدود ۷۰ تا ۸۰ بیننده داشت که از محتوا و کیفیت خیلی بالایی برخوردار بود، بطوری که بعد از برگزاری بازخوردهای خوبی به‌دنبال داشت.

دبیر اجرایی کنگره استان اصفهان و توسعه ملی گفت: حدود ۱۷۰ مقاله به دبیرخانه این کنگره رسیده که برخی از آنها در پاسخ به فراخوان دریافت شد و برخی دیگر هم به‌صورت مقالات سفارشی بود که کمیته‌ها از افرادی درخواست کردند که این مقالات را در زمینه تخصصی خود بنویسند که حدود ۱۲۰ مقاله سفارشی و ۵۰ مقاله در پاسخ به فراخوان دریافت کردیم.

به گفته وی، برخی از این مقالات روی سایت کنگره به نشانی www.isfrnd.ir بارگذاری شده و بقیه مقالات هم به‌تدریج روی سایت قرار خواهند گرفت که محتوای بسیار ارزشمندی را ایجاد خواهد کرد.

امیدی اضافه کرد: یک سری مصاحبه با پیشکسوتان و افراد صاحب نظر که از تجربه‌های ارزشمندی در استان برخوردار بودند هم انجام شد که خاطرات و تجربیات ارزشمند این افراد برای شنوندگان بازگو شده است.

وی یادآور شد: ۲۵ مورد از این مصاحبه‌ها تا کنون روی سایت کنگره قرار گرفته و قصد داریم که این مصاحبه‌ها را که تا کنون ۷۰ نفر در این زمینه شناسایی شدند را به‌صورت پادکست یا  برنامه هفتگی انجام دهیم و در مورد آنچه که در استان اصفهان اتفاق افتاده و تجربیاتی که به توسعه این استان در حوزه‌های مختلف کمک کرده را به نسل های بعدی منتقل کنیم.

دبیر اجرایی کنگره استان اصفهان و توسعه ملی با بیان اینکه برگزاری موزه نمایشگاه هم توسط دبیرخانه دائمی این کنگره دنبال می‌شود بیان کرد: اطلاعاتی که در مورد اصفهان در تاریخ ۱۰۰ ساله گذشته این استان اتفاق افتاده و تا امروز ادامه دارد در زمینه اسناد، مدارک، فیلم و عکس جمع آوری خواهد شد و در قالب یک موزه نمایشگاه فاخر در زمینه توسعه استان اصفهان به نمایش گذاشته خواهد شد.

وی افزود: این اطلاعات در حوزه‌های مختلف شکل گیری کارخانه‌های مختلف، کسب و کارها، حوزه دفاع مقدس، هنر، شعرا، نقاشان و هنرمندان استان و آنچه که در قالب نمایش در فضای مجازی و وب سایت داشته باشد با کمک دانشگاه هنر طراحی شده است.

امیدی گفت: فعالیت این دبیرخانه به‌صورت دائمی است و کار خود را ادامه خواهد داد و در صورتی که هر سال هم برگزار نشود اما احتمال برگزاری ۲ سال یک بار آن وجود دارد اما رویدادهای کوچکتری را در طول سال برگزار خواهیم کرد که شامل حوزه‌های متنوع دیگر این استان از جمله خیران اصفهان، سازمان‌های مردم نهاد استان و توسعه شهری است که بر اساس برنامه در طول سال به آنها پرداخته خواهد شد و رویدادهای کوچکی برای هر کدام از آنها برگزار خواهیم کرد و بهانه ای برای جمع آوری اطلاعات و شبکه سازی از افراد با تجربه خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه این کنگره به پیشنهاد دانشگاه صنعتی اصفهان و موافقت استانداری و حمایت شهرداری، اتاق بازرگانی و صدا و سیما توسط این دانشگاه در حال اجراست ادامه داد: نشست‌ها و پنل‌های تخصصی این کنگره با توجه به وضعیت قرمز کرونا در استان، به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد اما برنامه افتتاحیه با حضور تعداد کمی برگزار شد اما به‌صورت همزمان حدود ۲۰۰ نفر از طریق سایت دانشگاه برنامه‌ها را دنبال کردند و این برنامه‌ها از طریق اینستاگرام و تلویزیون هم پخش شد.

نخستین کنگره “استان اصفهان و توسعه ملی، چالش‌ها و فرصت‌های پیش‌رو”  سه شنبه گذشته در دانشگاه صنعتی اصفهان آغاز به کار کرد و به مدت سه روز تا ٢۴ تیر در دانشگاه صنعتی اصفهان در قالب حضوری و مجازی برگزار می‌شود.

 ۳۲ نشست تخصصی در محورهای تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، سلامت، صنعت و فناوری، گردشگری، توسعه علمی، مدیریت و اقتصاد، هنر، معماری و شهرسازی، رسانه، کشاورزی، آب، محیط زیست، جوانان و ورزش در این رویداد برگزار خواهد شد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن