کردستان

نکاتی که دریافت‌کنندگان واکسن کووید۱۹ باید رعایت کنند

[ad_1]

به گزارش ایرنا، ابراهیم محمود زاده روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ضرورت دارد دریافت کنندگان واکسن های کووید ۱۹ برای جلوگیری از انتشار ویروس در تجمعات و تراکم بالای جمعیتی، در موعد مقرر و ساعاتی که از طریق همکاران یا سامانه ای که نوبت دهی شده اند مراجعه و همچنین نکات ارائه شده قبل و پس تزریق واکسن را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه قبل از تزریق واکسن کرونا می‌توان وعده کامل صبحانه مصرف کرد، اضافه کرد: همچنین لازم است هر داروی مصرفی قبل از دریافت واکسن به تیم سلامت اطلاع داده شود.

کارشناس بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: دریافت کنندگان واکسن کووید ۱۹ در زمان تزریق واکسن لباس راحت بپوشند، ضمن اینکه مصرف مایعات زیاد پس از دریافت واکسن ضروری است.

محمودزاده ادامه داد: در صورت بروز علایم از قبیل درد، تب، لرز، سردرد و درد بدن می‌توان هر ۶ تا ۸ ساعت یکبار یک عدد قرص استامینوفن ۵۰۰ مصرف کرد و این فرایند تا ۲ روز انجام شود.

وی با اشاره به دیگر نکات درمانی پس از دریافت واکسن کرونا، ادامه داد: ضرورت دارد دریافت کنندگان واکسن کووید ۲ روز استراحت‌ و از انجام فعالیتهای سنگین پرهیز کنند، همچنین از خوابیدن به سمت و پهلوی بازویی که واکسن تزریق شده اجتناب کنند.

کارشناس بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: داشتن سردرد، تب، لرز، کوفتگی بدن و بی‌حالی از علائم و عوارض شایع واکسن کووید ۱۹ است، البته بروز علایم بعد از دریافت واکسن نشانه اثر گذاری واکسن دریافت شده نیز به شمار می رود و جای نگرانی برای دریافت کنندگان واکسن وجود ندارد و در صورت بروز علائم شدید حتما به پزشک مراجعه شود. 

محمود زاده تاکید کرد: لازم است مراجعان به این‌ امر توجه کنند که در صورت داشتن هر گونه علایم بیماری یا مشکوک به بیماری کرونا یا هر بیماری حاد دیگر، تزریق واکسن را تا بهبودی کامل به تأخیر انداخته و درصورت ابتلا به بیماری نیز، زمان ابتلا به بیماری را به کادر سلامت اطلاع بدهند.

وی اظهار داشت: دریافت هر ۲ نوبت واکسن به معنای ایمنی کامل نیست، از این رو رعایت شیوه نامه های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت بهداشت فردی مانند شستن دست ها، فاصله گذاری اجتماعی در مراسم و تجمع‌ها از نکات ضروری برای کنترل زنجیره انتقال و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا محسوب می شود.

در شبانه روز گذشته ۱۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند، یک نفر فوت کرد و آمار بستری شدگان در بیمارستان‌های استان ۳۴۰ نفر است. تاکنون یک هزار و ۳۹۲ نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن