فارس

کرونا در فارس به وضعیت اضطراری رسید

[ad_1]

دکتر مهرزاد لطفی روز سه شنبه در سیصد و هفتادمین نشست ستاد مدیریت بیماری کووید ۱۹ در دانشگاه  از تمامی واحدهای نظارتی و دستگاه های اجرایی خواست تا با توجه به بحران پیش آمده به همدلی و همکاری بیش از پیش با مجموعه سلامت در این بحران بپردازند.

وی از تلاش اساتید، پزشکان، دانشجویان و کارکنان بهداشت و درمان دانشگاه درگیر با کرونا و همچنین تیم واکسیناسیون که در این بحران به صورت شبانه روزی به مردم خدمات سلامت ارایه می دهند، قدردانی کرد.

لطفی با بیان اینکه همچنان تعداد مراجعان به بیمارستان ها و مراکز درمانی رو به افزایش است و متاسفانه با روند روزافزون ابتلای کارکنان بخش های کووید۱۹ در بیمارستان ها مواجهیم، افزود: تعداد مراجعان دارای علایم به مراکز ۱۶ ساعته استان، مبتلایان و بیماران بستری کووید ۱۹ در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان به اوج قله چهارم رسیده و آمار بیماران نیازمند به بخش های مراقبت های ویژه نیز رو به افزایش است.

وی رعایت نکردن اصول بهداشتی و حضور در تجمعات و مراکز شلوغ مانند مراکز خرید بدون توجه به اصول بهداشتی را موجب افزایش موارد ابتلا و فوت ناشی از کووید۱۹ در جامعه دانست و هشدار داد: در صورت رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی و ازدحام و شلوغی مردم در سطح شهر، خطر مرگ در کمین یکایک ماست.

رییس دانشگاه ضمن پیگیری آمار نمونه های انجام شده آزمایش کرونا طی روز گذشته تاکنون در فارس؛ به بررسی آمار مبتلایان، موارد مرگ و میر، افراد بستری و بهبودیافته، روند خدمت رسانی به مبتلایان و موارد مشکوک در مراکز درمانی، فعالیت مراکز تزریق واکسیناسیون کووید۱۹ در استان و پایش عملکرد مراکز آزمایشگاهی تشخیصی کرونادر فارس پرداخت و اعلام کرد: متاسفانه تعداد جان باختگان ناشی از کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان، یک رکورد بی سابقه در چند ماه اخیر بوده است. 

دکتر لطفی با اعلام اینکه فارس همچنان پیشتاز در تعداد تزریق واکسن در بین دانشگاه های علوم پزشکی کشور است، ابراز امیدواری کرد تا با مشارکت عمومی و دخالت دستگاه های اجرایی استان، شاهد ریشه کن شدن این بیماری باشیم.

اختصاص تخت های غیرکرونایی به بیماران کووید

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، نیز از روند افزایشی بیماری در سایه سهل انگاری ها خبر داد.

سید روح اله حسینی در این نشست  آخرین آمارهای مربوط به کرونا در استان فارس را اعلام کرد.

به گفته این مقام مسوول در حالی که بسیاری از شهروندان استان و مردم کشورمان در حال تدارک مراسم جشن به مناسبت اعیاد پیش رو هستند، ۲۷ خانوداه دیگر داغدار این بیماری شدند و مجموع جان باختگان ناشی از کووید ۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تا کنون به پنج هزار و ۱۰۳ نفر رسید.

او ادامه داد: در طول بحران بیماری کووید ۱۹، در مجموع بیش از یک میلیون و ۱۸۴ هزار و ۶۷۶ مورد تست تشخیصی شامل تست مولکولی یا PCR و تست سریع در فارس انجام شده است که از این تعداد، یک میلیون و ۵۹ هزار و ۵۱۲ تست تشخیصی مولکولی در آزمایشگاه های استان تهیه شده و با بررسی نمونه های انجام شده، ۳۱۱ هزار و ۴ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است.

 همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۱۲۵ هزار و ۱۶۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد ۲۲ هزار و ۲۴۲ بیمار مثبت شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۳۳۳ هزار و ۲۴۶ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در استان فارس شناسایی شده است.

دکتر حسینی با بیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۴۵۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان بستری شده اند، مجموع بیماران مثبت و مشکوک دارای علایم که هم اکنون در بیمارستان های استان بستری هستند را دو هزار و ۷۴۳ نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۰۸ بیمار به دلیل وخامت شرایط جسمی، در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه همچنین از بهبودی ۲۹۴ هزار و ۲۸۵ نفر از ابتدا تاکنون خبر داد که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

دکتر حسینی با اشاره به روند افزایشی موارد ابتلا، بستری و جان باختن مبتلایان کووید۱۹ طی روزهای اخیر گفت: مدافعان سلامت استان در بخش های بهداشتی و درمانی این روزها در حال تلاش با حداکثر توان و ظرفیت موجود هستند و هر روز تعدادی از بخش های معمولی بیمارستانی در حال تبدیل شدن به بخش کرونایی است؛ بیمارستان های پشتیبان در حال راه اندازی مجدد است و به نظر می رسد که اگر روند کنونی این چنین ادامه یابد، ظرفیت های موجود پاسخگوی بیماران نیازمند نباشد.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر اینکه سطح پیشگیری باید به میزان قابل قبول و بالایی برسد و کادر درمان نیز با حمایت و کمک های مردم می توانند در برابر این آمارهای سنگین ایستادگی کنند، یادآور شد: باید توجه داشته باشیم تبدیل هر تختی از وضعیت غیرکرونایی به حالت کرونایی، خبر از محرومیت یک بیمار غیر کرونایی از دریافت خدمات درمانی می دهد و چه بسا که خدمت مورد نیاز او ضروری نباشد؛ اما طولانی شدن دریافت خدمت برای او آسیب رسان است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن