بوشهر

یکهزار و ۱۰۰ جدید در بخش صنعت استان بوشهر ایجاد می‌شود

[ad_1]

به گزارش ایرنا، سید حسین حسینی روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران اعلام کرد: در سه ماه نخست سال جاری ۸۸  فقره جواز صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌ گذاری ۱۲ هزار و ۴۲۱ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی یکهزار و ۵۹۱ نفر در این استان صادر شده است.

وی افزود: جوازهای صنعتی صادر شده امسال نسبت به مدت مشابه سال ۹۹ از نظر تعداد و میزان پیش بینی سرمایه‌گذاری به ترتیب ۴۹ و ۵۲ درصد رشد داشته است اما از نظر پیش‌بینی اشتغال ۲۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: در این بازه زمانی سه ماهه ۱۳ پروانه بهره‌برداری نیز صادر شده که ۱۹ درصد بیشتر از سال گذشته است با این حال از آنجا که در سه ماه نخست ۹۹ این پروانه ها برای طرح‌های بزرگ مقیاس صادر شد حجم سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی بیشتری داشته است.

  حسینی با اشاره به برنامه ریزی وزارت صمت برای توسعه تولید داخلی، اضافه کرد: براین اساس پیش‌بینی شده است تا پایان امسال ۳۵ پروانه بهره‌بردای در بوشهر صادر شود که تا کنون ۱۳ مورد آن محقق شده است.

وی بیان کرد: در این ارتباط پیش‌بینی شده است تا پایان امسال دست‌کم چهار معدن و ۲۱ واحد تولیدی که فعالیت آنها به دلایل مختلف متوقف شده است احیا و به چرخه تولید بازگردند.

حسینی عنوان کرد: از این تعداد ۱۷ واحد تولیدی در مجموعه شهرک‌های صنعتی و چهار واحد خارج از آن قرار دارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر یادآور شد: در سال ۹۹ نیز تعداد ۳۱ واحد تولیدی و ۱۴ معدن احیا و به چرخه تولید بازگشتند.

 وی اعلام کرد: افزایش ساخت داخلی محصولاتی که پیش از این در بخش صنعت از طریق واردات تامین می‌شد یکی از مهمترین محورهای برنامه ریزی شده از سوی وزارت صمت است که در این راستا برای استان بوشهر ۶۵ میلیون دلار هدف‌گذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با هدف مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی، پیش‌بینی شده است صادرات غیر نفتی بوشهر تا پایان سال به حدود  ۵.۹ میلیارد دلار برسد.

وی بیان کرد: صادرات استان در سه ماه اخیر هم از نظر وزن و هم ارزش افزایش داشته است و بیش از ۲.۴ میلیارد دلار از هدف گذاری تحقق یافته است.

حسینی ادامه داد: علاوه بر این پیش‌بینی شده ۱۲۰میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی جذب صنعت و معدن بوشهر شود که می‌تواند در قالب ورود سرمایه‌گذار جدید، مشارکت در تامین مالی یا واردات مواد اولیه واحدهای موجود و یا افزایش سرمایه صورت گیرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به اهمیت حمایت و پشتیبانی از تولید و برنامه ریزی برای مانع‌زدایی از این بخش، عنوان کرد: تامین مالی و تعامل با نظام بانکی، نظام مالیاتی، مسائل مربوط به تامین اجتماعی در واحدهای صنعتی، تامین زیر ساخت‌های آب، برق، گاز و سایر زیر ساخت‌های مورد نیاز صنعت، گمرک و واردات مواد اولیه و اصلاح فرآیند صدور مجوزها از سوی سازمان صمت و استعلام‌های سایر دستگاه‌ها از محورهایی است که لازم است برای پشتیبانی از تولید مورد توجه قرار گیرند.

وی اظهار کرد: در این راستا مجموعه صنعت، معدن و تجارت با هدف رفع موانع و تسهیل‌گری در بخش تولید در سه سطح برنامه تدوین کرده است که بخشی از آن ملی و بخشی استانی است.

حسینی گفت: طرح “تام” اقدامی است که به منظور تامین مالی بخش تولید اجرایی شده است و در این قالب بانک‌های عامل بویژه کشاورزی و صنعت و معدن ۵۰ درصد از منابع سپرده‌گذاری شده را در اختیار سرمایه‌گذاران این بخش قرار می‌دهند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعلام کرد: در این قالب سهم استان بوشهر ۶۵۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که از این میزان ۴۵۰ میلیارد تومان در زمینه سرمایه در گردش اختصاص می‌یابد.

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگاران در ارتباط با نرخ نامطلوب مشارکت بانکی استان بوشهر در بخش تولید، گفت: هرچند بانک‌هایی چون صنعت و معدن و کشاورزی در این زمینه عملکرد خوبی داشته‌اند اما برخی از بانک‌های استان برخوردی نامهربانانه نسبت به تولید داشته‌اند و عملکرد آنها راضی کننده نیست.

وی با بیان اینکه بوشهر در این زمینه در میان استان‌های انتهایی در رتبه‌بندی کشور قرار دارد، گفت: بانک‌ها در این زمینه مسئولیت خود را به خوبی ایفا نکرده‌اند و فعالیت مطالبه‌گرانه رسانه در این زمینه دارای اهمیت است تا بانک‌های عامل بیش از پیش در این زمینه پاسخگو باشند.

یکهزار و ۱۰۰ جدید در بخش صنعت استان بوشهر ایجاد می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: واگذاری صدور مجوز در بسیاری از بخش‌ها مانند معافیت‌هایی که پیش از این به طور متمرکز در تهران انجام می‌شد به استان‌ها، از اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف تسهیلگری در فرآیند تولید است.

حسینی افزود: برنامه‌ریزی و طرح پیشنهاد برای اعتباراتی که در اختیار سایر وزارتخانه‌ها قرار دارد و اصلاح قوانین و مقرراتی که فعالیت تولیدی را با تاخیر مواجه می‌کند در همکاری با سایر دستگاه‌ها و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از دیگر اقدامات صورت گرفته در مجموعه صمت است که تا کنون پیشنهادهایی نیز مطرح شده و در دست بررسی است.

وی عنوان کرد: توسعه تولید و تامین ساخت داخل، مدیریت واردات و توسعه صادرات غیر نفتی، توسعه معادن و صنایع معدنی، توسعه فناوری محصولات دانش بنیان، مدیریت بازار و ساماندهی لجستیک تجاری، فضای کسب و کار و مانع زدایی از تولید و تامین منابع مالی و توسعه سرمایه‌گذاری از محورهایی است که وزارت صمت برای بهبود و توسعه آن برنامه ریزی و متناسب با شرایط و توانمندی هر استان هدف‌گذاری کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر با اشاره به مسائل و مشکلات ناشی از تحریم‌های ظالمانه در سال‌های اخیر، اظهار کرد: صدور مجوزها و پروانه‌های بهره‌برداری آن نشان دهنده روند خوب در بخش صنعت و تولید است که بدون شک با بهبود تعامل نظام بانکی استان می‌تواند بهبود یابد.

حسینی در ارتباط با کنترل و نظارت سازمان صمت بر بازار و واحدهای صنفی استان بوشهر، بیان کرد: در سه ماه نخست امسال ۷۴۵ گشت کنترل و نظارت صورت گرفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۸ درصد افزایش داشته و منجر به تشکیل یکهزار و ۹ فقره پرونده شده است.

وی افزود: علاوه بر این یکهزار و ۶ شکایت مردمی نیز به صورت حضوری یا مجازی به ثبت رسیده است که از این میان ۸۰ مورد به مصالحه منجر شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر اعلام کرد: در مجموع در سه ماه نخست امسال یکهزار و ۳۹۱ فقره پرونده تخلف در این استان بررسی و منجر به صدور رای شده است.

حسینی در ارتباط با اسکله مواد معدنی بوشهر گفت: در این زمینه پیگیری‌های متعددی صورت گرفته است و چند نقطه پیشنهاد شد که در زمان حاضر مطالعات تخصصی آن در استان و ایمیدرو ادامه دارد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن