اصفهان
۱۰ هزار کیلومتر از راه های اصلی کشور، خرابی شدید دارد
[ad_1]
به گزارش ایرنا، داریوش امانی، روز پنجشنبه در مراسم بهره برداری از پل کلیشاد و آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غربی اصفهان افزود: ۲۳۱ هزار کیلومتر راه در کشور وجود دارد که ۳۳ هزار کیلومتر آن راه شریانی و اصلی محسوب می شود که ۹۰ درصد بار، مسافر و اقتصاد کشور در این ۳۳ هزار کیلومتر متمرکز است.
وی با بیان اینکه برای مرمت و بازسازی این راه ها به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است، ادامه داد: راه هم مانند جسم انسان رفتار میکند و مشکل آن در صورت رسیدگی سریع با هزینه کمتر برطرف خواهد شد در غیر اینصورت سال بعد باید چند برابر قبل صرف ترمیم خرابی راه کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور اظهار داشت: اعتبارات سال گذشته سازمان راهداری نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان بود که بیشتر آن از محل درآمدهای این سازمان تامین شد.
وی خاطرنشان کرد: ۱۱ هزار دستگاه ماشین آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور بیش از ۲۵ سال سن دارد و با این وجود نمیتوان انتظار چندانی برای اجرای کارهای جهادی از این سازمان داشته باشیم.
امانی اضافه کرد: اعتبار راه های استانی با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانی شد و از مجموع پنج هزار میلیارد تومان ۲۱ میلیارد تومان به استان اصفهان تعلق گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: شرایط امروز بسیار شکننده و سخت شده و هیچ سرفصلی در بودجه ستاد برای راه های روستایی در نظر گرفته نشده است در حالی که در سال های گذشته اعتبارات ملی جوابگوی این راهها بود اما در زمان حاضر هیچ سرفصلی برای این راهها وجود ندارد که بتوانیم حتی یک ریال هم کمک کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گفت: با همه این شرایط، امسال وزیر راه و شهرسازی طرحی را در قالب تفاهمنامه با استانداری ها ارائه داد و بر اساس آن می توانیم با اختصاص ۶۰ درصد از اعتبارات ملی و ۴۰ درصد از اعتبارات استانی، طرح ها را به پیش ببریم.
وی افزود: یکی از اولویت های وزارت راه و شهرسازی در این دوره توجه به تکمیل طرحهاییست که مدت زمان اجرای آنها طولانی و به نوعی سنواتی و میراثی شده، است.
امانی ادامه داد: بعضی از این طرحها در سفر مقام معظم رهبری به نقاط مختلف کشور و دولتهای قبلی شروع شده است که باید به نتیجه برسند.
وی تصریح کرد: امروز بیش از ۸۰ درصد از طرح های سنواتی افتتاح یا تعیین تکلیف شده است و امروز هم یکی از این طرح ها در شهرستان فلاورجان مورد بهره برداری قرار گرفت.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: راه و زیرساخت آن از اساسیترین مبانی توسعه کشور محسوب میشود و باید به همان اندازه هم مورد توجه دیگر مسوولان کشور از جمله نمایندگان مجلس قرار گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در بودجه امسال ۱۵ هزار میلیارد تومان برای تامین قیر راهها در نظر گرفته شد که شورای نگهبان نپذیرفت و با این شرایط امکان ارائه این بودجه را به حدود ۲۶ استان نداریم.
امانی گفت: تبصره ای به این موضوع اضافه شد تا در صورت فروش مازاد نفت بتوان به دیگر استان ها بودجه قیر اختصاص داد و این یعنی باید فروش مازاد نفت انجام شود و همه چیز در کشور مرتب باشد تا این پول اختصاص پیدا کند.
وی افزود: در زمان حاضر با گذشت چهار ماه از سال، قیری را که سال گذشته یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می خریدیم امسال باید بصورت نقد و هر تن هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خریداری کنیم.
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: هیچ دستگاه اجرایی در کشور تمایلی ندارد که طرح هایش به طرحهای میراث فرهنگی تبدیل شود و در آینده مورد مطالبه گری مردم قرار گیرد و بعنوان یک کارنامه بد از عملکرد مدیریتی خود بر جای بماند اما تنها اعتبارات و امکانات در این زمینه جوابگوی مشکلات خواهد بود.
وی یادآور شد: در زمان حاضر نهضت آسفالت در راه های شریانی کشور شروع شده و بیش از ۱۲۰ اکیپ در راهها مشغول فعالیت هستند.
به گفته امانی، در سالجاری سه هزار کیلومتر آسفالت گرم و چهار هزار کیلومتر آسفالت سرد استفاده و حدود ۶ هزار میلیارد تومان برای آن هزینه خواهد شد.
وی گفت: سازمان راهداری، امروز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان طرح در استان اصفهان در دست اجرا و حدود ۲۶۰ میلیارد تومان طرح در حال مناقصه و ارزیابی دارد و بر اساس قولی که به مردم و استاندار اصفهان داده ایم تا پایان سال بیش از یکهزار میلیارد تومان در طرح های راه این استان هزینه خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: این طرح هم که امروز مورد بهره برداری قرار گرفت یکی از مطالبات مردم شهرستان فلاورجان بود که با پیگیری فرماندار و نماینده مردم فلاورجان و دیگر مسوولان استان افتتاح شد.
امانی ابراز امیدواری کرد که استفساریه مجلس به نتیجه مطلوب برسد تا دست ما بیشتر باز شود و بتوانیم بیش از پیش به بازسازی و ترمیم راههای کشور کمک کنیم.
وی ادامه داد: حق مردم این است که بعد از گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب، دستکم از نعمت راه ایمن برخوردار باشند.
به گزارش ایرنا، آیین افتتاح و بهره برداری از پل کلیشاد با اعتبار ۳۳ میلیارد ریال و آیین آغاز عملیات اجرایی کمربندی جنوب غرب به طول ۴.۵ کیلومتر با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریال، امروز با حضور رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
احداث کمربندی جنوب غرب اصفهان نقش با اهمیتی در ایجاد ارتباط بین استان ها و شهرهای جنوبی و غربی کشور دارد.
احداث این مسیر ضمن اینکه مسافت را در بسیاری از سفرهای خارج از شهر اصفهان در محدوده این محور کوتاه میکند، باعث کاهش زمان سفر و صرفه جویی میشود.
همچنین بدلیل اتصال مسیر یاد شده به بزرگراه اصفهان- شیراز، راه بسیار مناسب و مطمئنی برای دسترسی به استان های همجوار ایجاد خواهد شد.
شهرستان فلاورجان در ۱۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.
منبع