تهران

۴ پایگاه مدیریت بحران تا پایان مرداد بهره برداری می‌شود

[ad_1]

به گزارش ایرنا، “رضا کرمی محمدی” عصر یکشنبه در مراسم رونمایی و بهره برداری از آخرین دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران که به مناسبت شانزدهمین سالگرد تأسیس این سازمان برگزار شد، توضیح داد: با افتتاح این پایگاه ها تعداد پایگاه های مدیریت بحران پایتخت از ۱۰۳ به ۱۱۰ مورد می رسد.

وی ادامه داد: از سال ۸۵ تا ۹۹ بودجه سازمان روند رو به رشدی داشته اما اگر بر مبنای تورم سال پایه(۹۹) در نظر بگیریم؛ میزان بودجه از سالهای ۸۷ تا ۹۱ صعودی و بعد از سال ۹۲ میزان بودجه کمی کاهش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، در ۲ سال اخیر با نصب ۲۸ سنسور رصد حوادث، تعداد این سنسورها به عدد ۱۷۲ رسید تا دید بهتری نسبت به حوادث داشته باشیم.  

کرمی محمدی ادامه داد: اخیرا اصلاح ساختار تشکیلاتی در سازمان مدیریت بحران شهر تهران اتفاق افتاد که با این کار وظیفه پایش هم در سازمان انجام می شود و هشدار سریع زلزله و پیش نشان گری زلزله نیز در جهت پیش بینی حدود یک هفته ای انجام می شود.

رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران اضافه کرد: در بحث تجهیزات پیش ساختی نیز به تعداد دکل‌های خود ایستا، کوادکوپتر، تابلوی هشدار هواشناسی و دستگاه تولید ماسک اضافه شد.  

کرمی درباره اطلاعات زیرساختی که در سازمان مدیریت بحران گردآوری می شود، یادآور شد: یکی از نتایج داده ها این است که اگر تمام گسلهای اطراف تهران و احتمال زلزله در آنها و احتمالات را با آخرین روش ها بررسی کنیم، به این نتیجه می رسیم که آسیب پذیری جنوب تهران نسبت به شمال شهر بیشتر است ولی شاید بیشترین احتمال وقوع زلزله مربوط به جنوب شهر نباشد.

وی ادامه داد: تدوین راهبردهای کاهش خطر پذیری لرزه ای ساختمان های شهر تهران از دیگر کارهایی بود که انجام شد و بر این اساس وضعیت در مناطق مختلف و میزان آسیب پذیری در همه مناطق تا ۶۰ درصد است.

به گفته کرمی محمدی، مقاوم سازی ساختمان ها ۲۰ درصد آسیب پذیری را در مقابل زلزله کمتر می کند و از سوی دیگر ۲۰ درصد ساختمان های پایتخت در صورت وقوع زلزله و در شرایط فعلی فرو می‌ریزد که با بهسازی لرزه ای می توان این آمار را به زیر هشت درصد کاهش داد.

رئیس سازمان پیشگیری و بحران شهر تهران افزود: در صورت وقوع زلزله مناطق پنج و ۱۵ بیشترین تلفات را خواهند داشت که اگر بهسازی انجام شود، تلفات کاهش بسیاری خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با صرف هزینه معادل ۶ تا ۱۶ درصد خسارت مستقیم و غیر مستقیم، شاهد کاهش ۶۸ الی ۷۶ درصدی خسارات مستقیم و غیرمستقیم پس وقوع زلزله در تهران خواهیم بود.

وی گفت: با صرف هزینه ۱۰ میلیارد دلاری برای بهسازی لرزه ای ساختمان ها می توان ۴۰ میلیارد دلار از خسارات مستقیم و غیر مستقیم زمان زلزله را کاهش داد.

کرمی محمدی همچنین اعلام کرد: فعال سازی سامانه ماهواره ای پایش و پیش بینی فروریزش زمین در تهران و اعلام هشدار احتمالی رخداد فروریزش در مناطق مستعد و رصد این نقاط از دیگر اقدامات انجام شده سازمان مدیریت بحران شهر تهران است.  

رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران گفت: تهیه نقشه پهنه بندی خطر زمین لغزش شهر در تهران از دیگر اقدامات جلوگیری از بحران است چرا که نقاط زیادی وجود دارد که مردم برای تفریح مراجعه می کنند و پتانسیل ریزش سنگ دارند؛ مانند دامنه دامنه غربی دره وردیج.

وی ادامه داد: تدوین سند مدیریت خطر پذیری مناطق شهر تهران در برابر مخاطرات طبیعی توسط دانشگاه شهید بهشتی انجام و براین اساس اهم مخاطرات در محلات هر منطقه بررسی شد.  

کرمی محمدی گفت: فرآیند صدور مجوز بهسازی لرزه ای برای ساختمانهای آجری فلزی و بتونی تدوین و روالی برای آن تعریف و به شهرداری ها ابلاغ شد.

وی عنوان کرد: رصد محتوای منتشر شده در فضای مطبوعات، خبرگزاری ها و فضای مجازی و تهیه بسته جامع آموزشی شهر آماده از اقدامات دیگر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن