آذربایجان شرقی
مرحله نهایی از مرمت کلیسای هوانس مراغه آغاز شد
[ad_1]
یعقوب طالبی روز شنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا افزود: مرمت این کلیسا از حدود چهار سال قبل آغاز شده و تاکنون بیش از ۱۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.
به گفته وی در این مرحله سه تاق در قسمت سرودخانه و همچنین پوشش کلیسا مرمت میشود و بهسازی محوطه نیز در دستور کار قرار میگیرد.
وی پایه اصلی این کلیسای تاریخی را بسیار قدیمی اما ساختمان موجود آن را مربوط به اواخر قاجار و اوایل پهلوی دانست و اظهار داشت: این کلیسا در طول تاریخ چندین مرتبه بر اثر عوامل مختلف تخریب و از نو بنا نهاده شده و نام آن برگرفته از اسم یکی از حواریون حضرت عیسی بهنام «یوحنا» است که ارامنه به آن «هوهانس» میگویند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه با بیان اینکه این کلیسا در داخل شهر مراغه واقع شده، اضافه کرد: کلیسای هوانس تنها کلیسای موجود در این کهنشهر در شرایط فعلی است.
نگاهی به معماری کلیسای هوانس
کلیسای هوهانس شامل سه بخش شامل محل اسکان اسقف اعظم، مدرسه و مکان روشنکردن شمع و عود بوده و تنها کلیسای جنوب آذربایجانشرقی است.
ورودی این کلیسا در ضلع غربی قرار دارد و ورود به داخل آن از طریق درگاه زیر تاق گنبدی صورت میگیرد؛ سردر ورودی کلیسا دارای گنبد رک هرمی با روکش شیروانی بوده و ناقوس کلیسا نیز در این محل واقع است.
عبادتگاه یا محراب در ضلع شرقی آن واقع شده و مرکب از سه تاقنما با قوس جناغی میباشد؛ تاقنمای میانی از دو تاقنمای طرفین بزرگتر بوده و در داخل این تاقنما دو پنجرهٔ مستطیلشکل وجود دارد که با شیشههای الوان مزین شده است.
نور داخل کلیسا از در ورودی و پنجرههای کوچک ضلعهای شرقی، شمالی و جنوبی تأمین میشود و در ضلع غربی حیاط یک سری ساختمان یکطبقه احداث شده که در گذشته مورد استفاده بوده است.
کلیسای هوانس مراغه به دلیل مهاجرت ارامنه به تهران و شهرهای دیگر در عمل بدون استفاده باقی مانده است و یازدهم اردیبهشت امسال یکی از هنرمندان مراغه یک قطعه نماهنگ در محوطه این کلیسا اجرا و ضبط کرد که مورد استقبال اهالی فرهنگ و هنر مراغه قرار گرفت.
«مهدی امیرنهاوندی» نوازنده مراغی این اثر پیش از این به ایرنا گفته بود که ریشه موسیقی کلاسیک غربی به دوران قرون وسطی و کلیسا بر میگردد و به همین دلیل این قطعه را در محوطه کلیسای هوانس اجرا کرده است.
کلیسای هوانس مراغه با ۲۵۸ مترمربع مساحت یکی از ۱۵ اثری است که در پنجمین همایش ملی شورای سیاستگذاری ثبت میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
منبع