اصفهان

اثرپذیری‌کاربران درفضای مجازی بالاست – ایرنا

[ad_1]

سرهنگ سیدمصطفی مرتضوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: مشکل و چالشی که اکنون در جامعه وجود دارد این است که سپری کردن اوقات فراغت در فضای مجازی علاوه بر نوجوانان و جوانان به بزرگسالان حتی در سن ۳۰ تا ۴۰ سال هم سرایت کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه شهروندان ما ارزانترین راه برای مشغول کردن خود در این اوقات را فضای مجازی می‌دانند برای همین حضورشان در این فضا بسیار پررنگ است و با یکسری مسائل از جمله اخبار راست و درورغ، شایعات، اکاذیب و یا حضور در گروه‌های دوستانه، طنز و تفریحی مواجه می‌شوند.

رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اصفهان گفت: حضور پررنگ در فضای مجازی  یکسری محتواهای آسیب زننده یا آسیب‌های اخلاقی، اجتماعی را موجب می‌شود که افکار و اعتقادات و نگاه‌های سیاسی و ملی افراد را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

وی با بیان اینکه این مساله در بین جوانان، چون در ابتدای راه نهادینه شدن اعتقادات فرهنگی، اجتماعی و دینی هستند بسیار مهم است افزود: با مطالعه نظرات شهروندان و سطح گفت و گوها در این فضا می‌توان به اثرپذیری و آسیب‌پذیری کاربران بیشتر پی برد.

سرهنگ مرتضوی تصریح کرد: مهمترین علت این آسیب پذیری نهادینه نشدن سواد رسانه ای در کشور به عنوان یک مقوله قابل آموزش و فرهنگ سازی است و برای همین شاهد تغییرات در بسیاری از بخش‌ها از جمله ادبیات در فضای مجازی هستیم.

وی به شهروندان توصیه کرد که با توجه به اینکه اخلاق، رفتار و اعتقادات افراد در فضای مجازی از مخاطبان پربیننده آنها تاثیرپذیر است مراقب ارتباطات خود در این فضا با افراد، فرهنگ‌ها و رسوم باشند.

رییس پلیس فتا اصفهان همچنین به رشد ۲۷ درصدی وقوع جرایم سایبری و افزایش هفت درصدی کشفیات در  سه ماه اول امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و گفت: بیشترین جرایم در فضای مجازی با ۶۲ درصد مربوط به جرایم اقتصادی و سپس جرایم اخلاقی با رشد ۲۴ درصدی و جرایم اجتماعی با افزایش ۱۲ درصدی است.

وی خاطرنشان کرد: پرتکرارترین جرایم در حوزه کلاهبرداری‌های اینترنتی است که افزایش ۱۱۲ درصدی در سه ماه اول امسال داشته است و مربوط به خریدهای شهروندان از سایت‌های تبلیغاتی است که یا کالای خریداری شده به دستشان نمی‌‎رسد و یا اینکه جنس جعلی برای آنها ارسال می‌شود.

سرهنگ مرتضوی  فراوانی بعدی را مربوط به برداشت‌های فیشینگ (برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی) دانست که در این بخش با وجود کاهش ۳۱ درصدی در سه ماه امسال ولی در اولویت دوم جرایم به‌دلیل پرتکراری بودن قرار دارد.

وی سومین جرایم پرتکرار سایبری را مزاحمت‌های اینترنتی عنوان کرد و گفت: این جرم نیز با افزایش ۲۳ درصدی مواجه است و بخش عمده‌ای از آن بدلیل فراغت‌هایی است که شهرندان جوانان در فضای مجازی دارند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن