کردستان

خطر موازی کاری در کمین هورامان

[ad_1]

 از زمانی که تلاش برای ثبت جهانی هورامان آغاز شده مسوولان استان‌های کرمانشاه و کردستان به طور جداگانه عمل کردند و در این مدت شاهد برگزاری جلسه و برنامه و مراسم مشترکی بین این ۲ استان نبوده‌ایم و اگر هم چنین اتفاقی افتاده رسانه‌ای نشده است.

هرچند بحث‌هایی از وجود تعامل بین مسوولان شده ولی آنچه در ظاهر و در اخبار مشاهده می شود خلاف این را می‌رساند البته کسی نمی‌تواند منکر تلاش‌ها و پیگیری‌های مسوولان این ۲ استان در ثبت جهانی هورامان شود ولی آنچه حائز اهمیت است وجود همکاری و همراهی بیشتر در راستای حفاظت از این اثر ارزشمند جهانی است.

این استان‌ها به طور جداگانه اقدام به برگزاری جشن ثبت جهانی هورامان که مشترک بین ۲ استان است، کرده و می‌کنند هرچند نفس عمل کار پسندیده‌ای است آن هم در این شرایط که مردم از لحاظ روحی نیاز به شادی و نشاط دارند؛ ولی پیام این نحوه عملکرد و عدم حضور مسوولان و فعالان فرهنگی و گردشگری ۲ طرف در این جشن‌ها؛ نبود همدلی و همراهی برای حفظ این اثر در فهرست جهانی است.

اینکه مسوول یکی از این استان‌ها برگزاری جشن ثبت جهانی در استان دیگر را هیجانی خوانده و اعلام کرده در حال تهیه برنامه‌ای برای این رویداد در هفته آینده هستند و علاوه بر این در مصاحبه با رسانه‌ها هم خبر از تهیه ضوابط لازم عرصه و حریم و ایجاد دبیرخانه‌های منظر جهانی هورامان در هر یک از چهار شهرستانی که شامل منطقه هورامان می‌شود، می‌دهد؛ گواهی براین مدعاست که موازی کاری و در نتیجه رقابتی نامناسب در حال شکل‌گیری است که حاصل آن بی شک به سود نخواهد بود.

آنچه در این بین شایان توجه است این است که فقط آن بخش از هورامان که در استان کردستان یا کرمانشاه واقع شده ثبت جهانی نشده است بلکه همه این عرصه و حریم در فهرست جهانی به ثبت رسیده لذا رعایت اصول حفاظتی در همه این محدوده لازم و ضروری است که اجرای این مهم هم همت ملی و تعامل و کار مشترک بین  استان‌های کردستان و کرمانشاه را می‌طلبد.

لازم به ذکر است؛در اجلاس اخیر کمیته میراث جهانی در چین، بندر لیورپول انگلیس بدلیل عدم رعایت اصول حفاظتی از فهرست جهانی خارج شد و این بیانگر اهمیت برنامه و اقدامات حفاظتی از یک اثر ثبت جهانی شده،است.

اگر برنامه‌های حفاظتی در هورامان هم اسیر موازی کاری و رقابت نامناسب دستگاه‌های ذیربط در استان‌های کرمانشاه و کردستان شود به سرنوشت اثری هم چون بندر لیورپول دچار خواهد شد.

لذا انتظار می‌رود نگاه جهانی و نه محلی به هورامان داشت تا مسوولان یک استان فقط آن بخش موجود در منطقه خود را مدنظر نداشته باشند و مطالبات و برنامه‌های خود را با همکاری و مشورت گرفتن از صاحب نظران و با دیدی وسیع و جهانی تهیه و اجرایی کنند تا شاهد کار گروهی و مشترک موفقیت آمیزی باشیم.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن