آذربایجان شرقی

گام بلند شهرداری مراغه برای نیل به «مراغه شهر موزه‌ها»

[ad_1]

به گزارش ایرنا شهردار مراغه در این آیین موزه شهر را مرکزی فرهنگی برای تجمیع داشته‌های فرهنگی و تاریخی این کهن‌شهر عنوان کرد و اظهار داشت: اهمیت موزه در توسعه گردشگری فرهنگی شهر مشخص است و وجود آن به عنوان یکی از شاخص‌های فرهنگی، نشانه قدمت یک شهر به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری در سطح دنیا علاوه بر خدمات شهری در مسایل فرهنگی نیز پیش‌رو محسوب می‌شود، بیان کرد: شهرداری‌ها در برخی از موارد در قبال بند ۲۲ از ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها در مورد تشریک مساعی در حفظ آثار تاریخی مقاومت می‌کنند اما در مراغه طی ماه‌های اخیر تعامل بسیار خوبی با اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برقرار شده است.

وی با قدردانی از تعامل رئیس این اداره، اضافه کرد: در سایه همین تعامل، همکاری‌های بسیار خوبی در جهت منافع شهر شکل گرفته که نگهدای از محوطه گنبد سرخ و رصدخانه مراغه از سوی شهرداری بخشی از نتیجه این تعامل به شمار می‌رود.

شهردار: همکاری‌های بسیار خوبی در جهت منافع شهر با اداره میراث فرهنگی شکل گرفته که نگهدای از محوطه گنبد سرخ و رصدخانه مراغه از سوی شهرداری بخشی از نتایج این تعامل به شمار می‌رود.

وی همچنین به تاسیس دبیرخانه شهر دوستدار کودک در شهرداری به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های فرهنگی این نهاد طی ماه‌های اخیر اشاره و بیان کرد: با تاسیس این دبیرخانه و تلاش در جهت مناسب‌سازی شهر برای کودکان، زمینه تسهیل زندگی افراد کم‌توان نیز فراهم می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بناهای تاریخی مراغه از جمله بنای «شدّادیه» در حال از بین رفتن است، اضافه کرد: شرکت بازآفرینی ایران به عنوان مالک این بنا هیچ اقدامی در جهت حفظ آن انجام نمی‌دهد و شهرداری با احساس مسئولیت نسبت به ایمن‌سازی این بنا درست در مرکز شهر مراغه اقدام کرده است.

وی همچنین وضعیت حمام تاریخی خواجه‌نصیر را تاسف‌بار خواند و افزود: شهرداری علاوه بر مشارکت در بهسازی و نگهداری این بنا، احداث مجموعه اوحدیه و خیابان موزه را در دستور کار دارد.

«مروتی» بیان کرد: شهرداری مراغه در زمان حاضر در تلاش است تا سالانه حداقل یکی از خانه‌های تاریخی را تملک و بازسازی کند که در نخستین گام مدرسه نوردانش و خانه «بنئی» در برنامه شهرداری قرار گرفته است.

وی به اخذ مجوز موزه شهر طی روزهای اخیر نیز اشاره و بیان کرد: از همه صاحب‌نظران و حتی مردم دعوت می‌شود تا در راه‌اندازی این موزه در کنار شهرداری باشند.

به گفته وی راه‌اندازی موزه شهر از طرح‌های بزرگ مقیاس عمران شهر نیز با اهمیت‌تر است زیرا به عنوان یک داشته فرهنگی، همیشه و به سادگی قابل دست یافتن نیست.

ساخت المان در میدان «۱۶ اردیبهشت» به استادکار سپرده شود

«حسن امیرفرهنگی» از فعالان فرهنگی مراغه در این آیین به المان میدان ۱۶ اردیبهشت که قرار است با مشاوره اهالی فرهنگ و هنر طراحی و اجرا شود، اشاره و بیان کرد: ساخت این المان باید به استادکار سپرده شده و به کیفیت در ساخت آن توجه شود.

وی بیان کرد: گاهی طرح و سوژه برای ایجاد المان در شهر خوب اما کیفیت اجرای آن پایین است و همین موضوع از چالش‌های نصب المان در مراغه به شمار می‌رود.

وی المان میدان عبدالقادر مراغی را قابل قبول خواند و این موضوع را هم مورد تاکید قرار داد که در مورد نامگذاری میدان‌ها باید به اصالت محله‌ها و معابر توجه شود.

وی همچنین پیشنهاد داد که در میدان «۱۶ اردیبهشت» به جای ماکت کل رصدخانه، «اسطرلاب» رصدخانه به عنوان یکی از تجهیزات نجوم رصدی اجرا شود.

ردپای مراغی‌ها در تاریخ بلدیه کشور دیده می‌شود

مورخ و پژوهشگر تاریخی نیز با اشاره به اینکه تاریخچه شهرداری در ایران بیش از یک قرن نیست، بیان کرد: ردپای مراغه‌ای‌ها در تاریخ بلدیه کشور دیده می‌شود تا جایی «محمدحسن اعتمادالسلطنه» از نخستین روزها در مصدر امور احتسابیه تهران بوده است.

 «مسعود غلامیه» که تاکنون بیش از ۳۲ جلد نسخه پژوهشی، تالیف و احیای متون را به رشته تحریر درآورده است، اظهار داشت: در مراغه حدود ۵۰ نفر بر صندلی شهرداری این تکیه زده‌اند که تصویر حداقل ۳۰ نفر آنان از جمله «عبدالعلی مجتهد»، نخستین شهردار مراغه موجود است و این تصاویر می‌تواند در موزه شهر قرار گیرد.

دبیرکل علمی انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه با تاکید بر اینکه اسناد، تصاویر و قبوض شهرداری از حدود سال ۱۳۰۰ شمسی تاکنون وجود دارد، اضافه کرد: همه این آثار می‌تواند بخشی از موزه شهر را تزئین کند.

گردآوری تاریخ بلدیه در مراغه بی‌دلیل متوقف شد

منصور پورموذن از دیگر پژوهشگران تاریخی مراغه که دهها جلد کتاب به رشته تحریر درآورده است، نیز بیان کرد: در گذشته بیش از ۱۰ هزار سند با هدف گردآوری تاریخ بلدیه در مراغه خوانده شد اما در نیمه راه، کار بدون هیچ دلیلی متوقف گردید.

وی بیان کرد: تداوم این سندخوانی‌ها، غنای شهر و شهرداری مراغه را مشخص می‌کند اما باید یک کارگروه علمی برای آن تشکیل شود.

وی این را هم مورد تاکید قرار داد که مراغه ظرفیت ایجاد موزه‌های دیگری چون موزه محرم در حسینیه تاریخی مرحوم «حاجی غفار» را دارد و می‌توان از این ظرفیت به نفع توسعه گردشگری فرهنگی مراغه بهره گرفت.

تاکید بر تهیه پروپوزال برای راه‌اندازی موزه شهر مراغه

اصغر محمدزاده از دیگر مورخان و پژوهشگران تاریخی مراغه، اقدام‌های فرهنگی شهرداری طی ماه‌های اخیر را قابل قدردانی خواند و بیان کرد: تیم‌های تخصصی در زمینه موزه‌داری باید برای راه‌اندازی موزه شهر در مراغه پروپوزال تهیه کنند.

وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۹ که نگارش کتاب «دارالملک» را شروع کردم، تا حدود هشت سال پس از آن ۲۵ هزار سند به دست آمد که حدود ۱۲هزار مورد از آنها همچنان موجود است.

به گفته «محمدزاده» حدود هفت تا هشت هزار مورد از این اسناد نیز به موضوعات شهری مراغه مربوط است که می‌تواند در راه‌اندازی موزه شهر مفید باشد.

وی با اشاره به اینکه بایگانی شهرداری مراغه در سال ۱۳۲۰ توسط قوای روسی امحا شده است، اظهار داشت: اسناد موجود از چهار مخزن اصلی جمع‌آوری شد که در میان آنها فیش حقوقی کارکنان بلدیه مراغه نیز وجود دارد.

وی ادامه داد: بخشی از این اسناد جایگاه بلدیه در ایجاد اولین نیروگاه برق‌آبی در مراغه را نشان می‌دهد.

این پژوهشگر تاریخی به مصاحبه‌هایش با خانواده‌های ۱۵ نفر از شهرداران قبل از انقلاب مراغه اشاره کرد و افزود: تاریخ شفاهی آن دوران نیز در این مصاحبه‌ها به رشته تحریر در آمده و اگر همه این مستندات جمع شود، ساختمانی چندطبقه برای موزه شهر مراغه نیاز است.

سرمایه انسانی قابل توجهی در مراغه وجود دارد

مدیرعامل انجمن تاریخ‌پژوهان مراغه نیز با اشاره به سرمایه قابل توجه این شهرستان در حوزه تاریخ‌پژوهی، بیان کرد: طراحی و اجرای المان در میدان «۱۶ اردیبهشت» و راه‌اندازی موزه باید تسریع شود.

«محمد مشتری» با تاکید بر اینکه موزه شهر، خانه کوچک همه مراغی‌ها خواهد بود، ابراز امیدواری کرد که اهالی فرهنگ و هنر مراغه این بار فرهنگی را در سریع‌ترین زمان ممکن به سرمنزل مقصود برسانند.

شهرداری در معرفی مراغه نقس اساسی دارد

فعال فرهنگی و زیست محیطی نیز بیان کرد: شهرداری در معرفی ظرفیت‌های این کهن‌شهر نقش اساسی می‌تواند داشته باشد و برای راه‌اندازی موزه شهر و اجرای المان در میدان «۱۶ اردیبهشت» نیز باید مطالعه شود.

«علی مشتاق‌پور» به برخی از ظرفیت‌های مراغه از جمله بزرگترین ذخیره‌گاه فسیلی کشور و آثار باستانی متعدد این شهر نیز اشاره کرد و افزود: روزگاری هر محله مراغه یک موزه زنده بود اما لحظه به لحظه آثار تاریخی این شهر در حال تخریب شدن است.

وی با طرح این سئوال که بنای «شدّادیه» در مرکز شهر مراغه چرا باید به حال خود رها شود؟، اضافه کرد: وضعیت خانه‌های تاریخی، حمام خواجه‌نصیر و رصدخانه نیز روز به روز وخیم‌تر می‌شود و از شهرداری انتظار می‌رود در این زمینه وارد میدان شود.

موزه شهر تحفه‌ای ارزشمند از سوی شهرداری است

«بهنام خدایاری» از فعالان فرهنگی مراغه نیز اخذ مجوز موزه شهر را تحفه‌ای ارزشمند از سوی شهرداری خواند و اظهار داشت: این اقدام، افق بلند شهرداری و به خصوص شهردار وقت را نشان می‌هد.

فعال فرهنگی مراغه: اخذ مجوز موزه شهر، تحفه‌ای ارزشمند از سوی شهرداری است

پوی با اشاره به اینکه زحمت پژوهشگران تاریخی مراغه در موزه شهر تبلور می‌یابد، بیان کرد: شهرداری در زمینه اجرای المان در میدان «۱۶ اردیبهشت» از ظرفیت مهندسان مشاور بهره بگیرد و برای موزه نیز ساختمان فاخر احداث کند که با گذشت زمان ارزش آن بیشتر شود.

وی رویکرد «مروتی» در تملک و بهسازی خانه‌های تاریخی را اقدامی قابل قدردانی خواند و افزود: بها دادن به آثار معماری نیز اندیشه‌های بلند شهردار فعلی مراغه را نشان می‌دهد.

مشارکت مردم از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جلب شود

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی مراغه نیز جلب مشارکت مردم و پژوهشگران از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی را یادآوری کرد و افزود: این مشارکت به غنای موزه شهر می‌افزاید.

«خاطره پهلوانی» همچنین احیای بافت آجری با همکاری نظام مهندسی در مراغه را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: رعایت محدودیت ارتفاع در ساختمان‌های بافت تاریخی نیز مشارکت شهرداری را طلب می‌کند.

مدیرعامل انجمن دوستداران میراث فرهنگی مراغه خطاب به شهردار: امید ما به شماست

وی همچنین از اینکه شهرداری مراغه نگهداری از محوطه رصدخانه مراغه را بر عهده گرفته است، ابراز خرسندی کرد و خطاب به شهردار گفت: امید ما به شماست و امیدواریم به زودی دستگاه‌های رصد ستارگان نیز در رصدخانه نصب شود.

مراغه ظرفیت ایجاد موزه‌های متعدد را دارد

مدیر موزه ایلخانی مراغه هم نسبت به ایجاد موزه‌های متعدد در مراغه از جمله موزه‌های نجوم، علم و فناوری و محرم ابراز امیدواری کرد و گفت: توسعه فرهنگی مراغه با رویکرد جدید شهرداری به اولویت تبدیل شده است.

ناصر دبیر اضافه کرد: «مروتی» در مدت زمانی اندک یک خانه در کنار موزه را تملک کرده و عرصه موزه در طرح «اوحدیه» را افزایش داده است.

وی توسعه فرهنگی را پیش‌زمینه پیشرفت مراغه در ابعاد مختلف عنوان کرد و افزود: برای طراحی المان در میدان «۱۶ اردیبهشت» فراخوان داده شده و برای آن هزینه شود تا المانی در خور شان این کهن‌شهر ایجاد گردد.

رویکرد شهرداری قابل قدردانی است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه نیز رویکرد شهرداری در زمینه رونق گردشگری را قابل قدردانی خواند و گفت: عوامل شهرداری اگر روزی گل‌های محوطه رصدخانه را به عمد می‌خشکاندند، امروز و با روی کار آمدن «شهرام مروتی» به دنبال گلکاری و بهسازی آن هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی مراغه: تقابل گذشته میراث فرهنگی و شهرداری مراغه امروز به تعامل به نفع شهر تبدیل شده و خروجی این رویکرد شهرداری آبرو بخشیدن به شهر است

یعقوب طالبی بیان کرد: تقابل گذشته میراث فرهنگی و شهرداری مراغه امروز به تعامل به نفع شهر تبدیل شده و طی ماه‌های اخیر ثابت شده که حفظ هویت‌های فرهنگی همزمان با خدمات شهری امکان‌پذیر است.

وی خروجی این رویکرد شهرداری را آبروی شهر خواند و بیان کرد: «مروتی» بدون‌شک از شهرداران فرهنگی این کهن‌شهر تاریخی و فرهنگی است.

وی با اشاره به اینکه روند صدور مجوز برای موزه شه در مراغه به سرعت طی شده، بیان کرد: یک کمیته متشکل از متخصصان باید در مورد محتوا، معماری، طراحی داخلی و مسایل دیگر موزه شهر نظر دهند.

راه‌اندازی موزه محرم را می‌توان بار دیگر به شورا فرستاد

مسئول حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری مراغه نیز به ظرفیت‌های مراغه برای راه‌اندازی موزه‌های معتدد از جمله موزه محرم اشاره و بیان کرد: درخواست ایجاد موزه محرم در دوره‌های قبلی شورا تصویب نشد اما می‌توان بار دیگر آن را پیگیری کرد.

«ودود دوستی» در مورد طراحی و اجرای المان در میدان «۱۶ اردیبهشت» اضافه کرد: برای جمع‌آوری و داوری طرح‌ها بهتر است که فراخوان صادر شده و طرحی آبرومندانه در ورودی شهر نصب شود.

به گزارش ایرنا اهالی فرهنگ و تاریخ مراغه در حالی از رویکرد شهرداری طی ماه‌های اخیر ابراز خرسندی کردند و تداوم آن را خواستار شدند که اعضای شورای ششم مراغه به دنبال تغییر اساسی در مجموعه مدیریت شهری هستند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن