بوشهر

جمعیت آهوان خارگ و خارگو ۱۰ درصد افزایش یافت

[ad_1]

به گزارش ایرنا، فرهاد قلی نژاد روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: اکنون در جزیره خارگو که با ۱۰ مولد اولیه در اوایل دهه ۹۰ آهودار شده بود، حدود ۱۶۰ راس آهو زیست دارند و شمار آهوان در جزیره خارگ هم به بیش از یکهزار و ۷۰ راس رسیده است.

وی بیان کرد: آماربرداری تابستانی آهوان خارگ و خارگو با همکاری کارشناسان این اداره کل و محیط‌بانان پناهگاه حیات وحش خارگ برای برآورد آخرین تغییرات جمعیتی آهوان این جزیره پس از زادآوری بهاره صورت گرفته است.
قلی‌نژاد ادامه داد: شرایط مناسب زیستگاهی و همیاری مردم دوستدار محیط زیست خارگ منجر شده است تا جمعیت آهوان در این جزیره افزایش داشته باشد.
وی گفت: از سوی دیگر با توجه به ظرفیت محدود جزیره برای زیست این پستاندار شاخص، ادامه روند کنونی شرایط زیستی آنها را با مشکلات زیادی روبرو می‌کند و لازم است تصمیم‌های مدیریتی برای تعدیل جمعیت آنها صورت گیرد.
رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پناهگاه حیات وحش خارگ در شهرستان بوشهر یکی از مناطق تحت مدیریت این اداره کل است که گونه حمایت شده آهو شاخص‌ترین گونه حیات وحش آن به شمار می‌رود.
خسرو درویشی افزود: به منظور مدیریت جمعیت آهوان که بیش از ظرفیت قابل زیست جزیره (کمتر از ۱۰۰ هکتار) است، در دهه کنونی چند بار عملیات تعدیل و کاهش متوازن جمعیت آنها اجرا شده، اما در چند سال گذشته به علت مشکلات اجرایی، این اقدام مدیریتی مسکوت مانده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با همراهی همه نهادهای جزیره خارگ و بویژه بخشداری و دستگاه‌های امنیتی بزودی پس از هماهنگی با سازمان مرکزی اجرای این طرح از سرگرفته شود.
 رئیس اداره امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر عنوان کرد: در ۲ سال گذشته طرح حفاظت از آهوان خارگ به منظور کاهش تلفات جاده‌ای و حفاظت بهتر از این گونه در جزیره اجرایی شد که باعث کاهش تلفات جاده‌ای آنها شده است.
 درویشی اطهار داشت: با استمرار این طرح که همکاری همه نهادها را نیاز دارد، در کنار فعالیت‌های مدیریت جمعیت آنها تلاش می‌شود مشکلات زیستگاهی این گونه جانوری کاهش یابد.
وی با اشاره به انجام عملیات سرشماری آهوان در خارگو، این جزیره را از جزایر بکر و مهم استان بوشهر برشمرد که با آهو دار شدن آن در یک دهه اخیر بر تنوع ژنی و زیستگاهی این گونه در استان بوشهر افزوده شده است.
درویشی گفت: با توجه به غیر مسکونی و غیر صنعتی بودن جزیره خارگو، با انجام اقدام‌های حمایتی لازم، این زیستگاه به عنوان پشتوانه‌ای مهم برای تقویت ساختار جمعیتی آهوان خارگ خواهد بود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن