کردستان

کتاب “وه‌رقه‌ و گوڵشاد – یوسف و زوله‌یخا” به چاپ رسید

[ad_1]

نویسنده کتاب “وه‌رقه‌ و گوڵشاد – یوسف و زوله‌یخا” روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کتاب حاصل تحقیق و تفحص در ۲ نسخه خطی منحصر به فرد در کتاب خانه شخصی علمای منطقه سقز پیدا و مورد ارزیابی و ویرایش واقع گردیده است.

حیدر لطفی‌نیا اضافه کرد: این کتاب با مقدمه نسبتا کوتاهی درباب این ۲ داستان عاشقانه و غنایی و پیشینه داستانها و تحقیقات صورت گرفته تاکنون  پرداخته شده که به عنوان میراث ماندگار در کتابخانه زبان وادبیات کُردی ماندگار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه کتاب “ورقە و گوڵشاە” داستان حماسی – عاشقانە کە در ادبیات عرب، فارس، ترکی و ارمنی توسط شاعران آن زبانها به نظم در آمده است، افزود: در زبان و ادبیات کُردی شاخه گورانی در یک نهضت ادبی در قرنهای ۱۱ و۱۲ توسط یکی از شعرای کُرد به رشته نظم در آمده است.

این نویسنده و محقق سقزی یادآور شد: این کتاب قبلا توسط دکتر مدرسی(نویسنده) تصحیح و به چاپ رسیده است ولی این نسخه از کتاب کاملا متفاوت با متن مذکور بوده و همچون ۲ روایت جداگانه از یک داستان به شمار می آید.

لطفی نیا اضافه کرد: داستان دوم نیز روایتی از داستان یوسف و زلیخا با توصیفاتی ناب و مختص به زبان و فرهنگ و ادب کُردی به رشته نظم کشیده شده است که بی شباهت به داستان یوسف و زلیخای جامی در ادب پارسی و خانای قبادی در ادب کردی نیست.

وی از چاپ جلد ۲، سوم و چهارم کتاب شاهنامه کُردی خبر داد و گفت: همچنین جلد ۲ و سوم کتاب “ئاوینه بی‌گه‌رد” و “چیروکه کانی باوه نبی” آماده چاپ است و بزودی این کتاب ها به چاپ می رسد و در اختیار علاقمندان به ادبیات کُردی قرار خواهد گرفت.

این نویسنده و محقق سقزی تاکنون بیش از ۱۰عنوان کتاب همچون چیروکه کوردییه‌کان: “وه‌ر گیراو له فولکلوره‌وه”، “تیشکی دیرین”، “حماسه های مردم کورد”، “ئاوینه‌ی بیگه‌رد”، “ده‌سی گول و ده‌سی نیرگز”، “ئوستوره‌کانی کوردستان”، “بیژه‌ن و مه‌نیژه” و “شاهنامه‌ی کوردی”، را به چاپ رسانده است.

سقز با بیش از ۲۲۶ هزار نفر جمعیت دومین شهرستان پر جمعیت استان کردستان است که در ۱۹۰ کیلومتری شمال سنندج مرکز این استان قرار دارد.
 

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن