تهران

ضرورت بازگشایی مدارس استان تهران از نگاه خانواده ها و مسوولان

[ad_1]

به گزارش ایرنا، بیش از ۲۴۰ هزار دانش‌آموز در چهار شهرستان ورامین، پیشوا، قرچک و پاکدشت مشغول به تحصیل هستند که با شیوع ویروس کرونا، آموزش این دانش‌آموزان نیز همچون سایر مناطق کشور به فضای مجازی منتقل شد، آموزشی که به دلیل عدم دسترسی برخی از دانش‌آموزان و خانواده‌های کم‌بضاعت به گوشی هوشمند و تبلت، شرایط را برای محصلین با مشکل مواجه کرد.

هر چند که مهرماه سال گذشته و با آغاز سال تحصیلی جدید، مدارس با برنامه ریزی و نوبت بندی به صورت حضوری بازگشایی شد ولی اغلب خانواده‌ها از ترس ابتلای فرزندانشان به کرونا، از فرستادن دانش‌آموزان به مدرسه جلوگیری کردند و این امر باعث شد تا برخی از کلاس‌های درس بدون دانش آموز بماند و در نهایت، آموزش و پرورش مجبور به تعطیلی مجدد مدارس شد.

در ابتدای سال تحصیلی گذشته، اغلب مدارس با تأمین زیرساخت‌های مورد نیاز از جمله تهیه وسایل ضدعفونی کننده، ایجاد فاصله بین نیمکت‌ها در کلاس درس، تلاش برای حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی به ویژه در زنگ‌های تفریح و تأمین ماسک مورد نیاز داشن‌آموزان و معلمین تلاش کردند تا از دغدغه خانواده‌ها برای حضور دانش‌آموزان کاسته شود ولی باز هم بسیاری از خانواده‌ها راضی به حضور فرزندان خود در مدارس نبودند.

ترک تحصیل دانش آموزان از عواقب برگزاری نشدن کلاس های حضوری

هر چند که آماری رسمی از سوی مسوولان آموزش و پرورش از تعداد دانش‌آموزان ترک تحصیل کرده پس از شیوع ویروس کرونا منتشر نشده است اما به نظر می رسد دانش‌آموزانی به دلیل مجازی شدن آموزش، ترک تحصیل کرده اند.

هر چند که ترک تحصیل در جامعه دانش‌آموزی در طول سال‌های قبل نیز وجود داشت و مسوولان مدارس و آموزش و پرورش سعی در بازگرداندن دانش‌آموزان به مدرسه داشتند ولی کاهش سن ترک تحصیل از دوره متوسطه دوم به متوسطه اول و ابتدایی، یکی از مهمترین آفت‌های تعطیلی مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا است.

نبود امکاناتی نظیر گوشی هوشمند و تبلت، عدم توانایی دانش‌آموزان به استفاده از کلاس‌های مجازی و کسب درآمد در سنین پائین از جمله دلایلی است که برخی از دانش‌آموزان طی دو سال تحصیلی گذشته ترک تحصیل کرده‌اند.

رضایت اولیاء به بازگشایی مدارس

اگر در هنگام ثبت نام دانش‌آموزان، سری به مدارس بزنید، اغلب اولیاء که طی دو سال گذشته سختی‌ کار معلمان را به خوبی درک‌ کرده‌اند و شرایط فرزندان خود را در کلاس‌های مجازی رضایت‌بخش نمی‌دانند، اصرار دارند که مدارس به صورت حضور ی بازگشایی شود.

این افراد اظهار می‌دارند که فرزندانشان نه تنها از نظر علمی بسیار ضعیف شده‌اند بلکه حتی پشت میز و نیمکت نشستن را نیز از یاد برده‌اند.

یکی از اولیاء دانش‌آموزان به خبرنگار ایرنا گفت: فرزند من همیشه درازکشیده و گوشی در دست درس می‌خواند و بعید میدانم که از نظر ساختار بدنی دیگر بتواند پشت میز و نیمکت تحصیل کند.

مسعود محمدی اظهار داشت: شاید این یک طنز باشد که در گذشته خانواده‌ها اصرار می‌کردند که فرزندشان کمتر سراغ گوشی رود ولی امروز از این که گوشی در دست نمی‌گیرد و درس‌هایش را مرور نمی‌کند، نگران هستند.

وی گفت: شاید دروسی را بتوان به صورت غیرحضوری به دانش‌آموزان ارائه کرد ولی درسی مانند ریاضیات به دلیل تغییرات گسترده نیاز به آموزش حضوری دارد و اولیاء نمی توانند دانش‌آموزان را در این درس راهنمایی کنند.

وی افزود: هر چند که انصافا کار معلمان در طول این مدت بسیار بیشتر از ایام دیگر شده است و به صورت مرتب مطالب درسی را برای دانش‌آموزان به صورت تصویری، صوتی و فیلم ارسال می‌کنند ولی تا زمانی که کودک در کلاس درس حاضر نشود و به صوت حضوری مطالب را از معلم دریافت نکند، از بنیه علمی کافی برخوردار نمی‌شود.

یکی دیگر از والدین دانش آموزان نیز گفت: فرزند من سال تحصیلی گذشته کلاس اول ابتدایی بود و به دلیل برگزار نشدن کلاس‌های پیش‌دبستانی نتوانست مهارت‌های جسمی و حرکتی همچون دست ورزی، کار با مداد، قیچی و یا سایر لوازم را یاد بگیرد.

مریم رضایی‌جو گفت: یکی از مهمترین آموزش‌های دوره پیش دبستانی کسب مهارت کارگروهی، آداب معاشرت، نحوه حضور در کلاس، کسب مهارت شنیداری و نحوه دوستی با همکلاسی‌هاست که فرزندان ما هیچ‌کدام از این مهارت‌ها را کسب نکرده‌اند و قطعا این امر در آینده برای آنان مشکل ساز خواهد شد.

وی افزود: اگر اغلب خانواده‌ها از پایه ضعیف درس ریاضیات فرزند خود گلایه داشتند امروز به جرأت می‌توان گفت که دانش‌آموزان در همه درس‌ها ضعیف هستند و این امر در درازمدت نه فقط برای خانواده که برای مدرسه نیز مشکل‌ساز می‌شود.

وی گفت: فرزند من درس‌های سال گذشته خود را به طور کامل فراموش کرده است.

یکی دیگر از والدین دانش‌آموزان، امتحانات مجازی را نارکارآمد دانست و افزود: اغلب اولیاء برای آن که نمرات فرزندانشان کم نشود، خود به جای او امتحان می‌دهند.

میثم اردستانی گفت: علاوه بر این که والدین به جای دانش‌آموزان خود امتحان می‌دهند، برخی نیز با تشکیل گروه در فضای مجازی، به سرعت جواب‌ها را برای هم ارسال می‌کنند که این امر روحیه تقلب در بین آنان را ترویج می‌دهد.

وی افزود: بهتر بود دست کم اگر کلاس‌ها به صورت مجازی برگزار می‌شود، امتحانات به صورت حضوری و در فضای مدرسه برگزار می‌شد.

وی اظهار داشت: هر چند که کرونا بیماری مهلکی است و جان افراد را تهدید می‌کند ولی به نظر می‌رسد که خطر کم‌سوادی و بی‌بهره بودن آینده‌سازان کشور از مهارت‌های اجتماعی، آینده خطرناکتری برای کشور رقم می‌زند و لازم است هر چه سریعتر با تأمین زیرساخت‌ها، مدارس از اول مهر به صورت حضوری باز شوند.

تأکید معلمان بر بازگشایی مدارس
علاوه بر اولیاء د انش آموزان، معلمان نیز بر لزوم بازگشایی مدارس تأکید دارند و آموزش غیرحضوری را آفتی برای آموزش و پرورش می‌دانند.
یکی از دبیران مدارس به خبرنگار ایرنا گفت: کار کردن با برنامه‌های آموزشی غیرحضوری، غیر از دانش‌آموزان و خانواده‌ها، معلمان را نیز فرسوده کرده و کار آنان را چندین برابر کرده است.

رحمت رحمتی افزود: کار معلم در مدارس از نظم خاصی برخوردار بود، ارائه درس، تکلیف منزل و پرسش‌های کلاسی بر اساس برنامه هفتگی به صورت مرتب انجام می شد و ارتباط بین معلم و دانش‌آموزان فضا را برای ارائه مطالب فراهم می‌کرد ولی حضور در کلاس‌های بی‌روح برخط، خروجی مناسبی ندارد.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان در مدرسه فقط دروس را دریافت نمی‌کنند بلکه زندگی مسالمت آمیز در کنار دوستان، مسوولیت‌پذیری، مشارکت در امور، شرکت در مراسمات مختلف، چگونگی رفتار با افراد جامعه و بزرگترها را نیز آموزش می‌بینند که این امر در دو سال گذشته امکان تحقق نیافته است.

وی افزود: شاید در ظاهر پذیرش مسوولیت نماینده کلاس، مسوول انتظامات، شورای مدرسه و عضویت در تشکل‌های دانش‌آموزی امری عادی جلوه کند ولی همین مسوولیت پذیری است که در آینده دانش‌آموزان تأثیر دارد و آنان را برای زندگی در جامعه آماده می‌کند.

پوشش بیش از ۹۰ درصدی واکسیناسیون معلمان

مدیران آموزش و پرورش شهرستان‌های جنوب‌شرق تهران از پوشش بیش از ۹۰ درصدی معلمان در برابر کرونا خبر دادند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان پیشوا گفت: تمامی معلمان و شاغلان فعال آموزش و پرورش در این شهرستان دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده و از هفته گذشته کار تزریف دُز دوم آغاز شده است.

سعید تاجیک اظهار داشت: قطعا حضور دانش‌آموزان در مدارس علاوه بر ایجاد نشاط در جامعه، اهداف آموزشی و پرورشی را نیز محقق می‌کند که در دو سال گذشته با وجود تمامی تلاش‌های صورت گرفته، این اهداف به خوبی محقق نشده است.

مدیر آموزش و پرورش ورامین نیز از آغاز واکسیناسیون دُز دوم واکسن کرونای معلمان خبر داد و اظهار داشت: دور ماندن کودکان از محیط مدرسه پیامدهای بسیار زیادی به همراه دارد که در دراز مدت، خطرات آن بیشتر و پایدارتر از ابتلا به کرونا می‌شود.

امیر محمدی افزود: امروز به نقطه‌ای در آموزش و پرورش رسیده‌ایم که خانواده‌ها دیگر توان و اشتیاق همراهی با دانش‌آموزان برای حضور در کلاس‌های غیرحضوری را ندارند و این امر وضعیت آینده‌سازان کشور را با خطرات جدی همراه می‌کند.

وی گفت: معلم وقتی در کلاس درس حضور دارد، به خوبی وضعیت حضور و غیاب دانش‌آموز را پیگیری می‌کند و با کمک مسوولان مدرسه، فقدان حضور دانش‌آموز را جویا می‌شود که این امر در کلاس‌های غیرحضوری به طور کامل محقق نمی‌شود.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن