فارس

بازار قزاقستان فرصت مناسبی برای گسترش روابط تجاری استان فارس است

[ad_1]

امیر عابدی،روز شنبه در وبینار آشنایی با فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری در کشور قزاقستان افزود: به دلیل برخورداری قزاقستان از مرز مشترک با کشورهای روسیه و چین و قرارداشتن در موقعیت جغرافیایی و اقتصادی شاهراه جاده ابریشم، این کشور می‌تواند یکی از شرکای مطمئن تجاری کشور ما باشد.
وی ادامه داد: دارا بودن رتبه ۲۵ از میان ۱۹۰ کشور جهان در زمینه سهولت کسب و کار و محیط مناسب کسب و کار بیانگر این مطلب است که کشور قزاقستان از شرایط مثبت و مناسبی برای افزایش مراودات تجاری با ایران برخوردار است.
او اظهار داشت: ثبات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، محیط مناسب کسب و کار، نیروی کار ماهر چند زبانه، مشوق‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری، زیرساخت‌های مدرن و توسعه یافته، حمایت کامل قانون از سرمایه‌گذار، چشم انداز استراتژیک همه جانبه، دسترسی به بازار منطقه و فرصت‌های سرمایه گذاری در تمام بخش‌ها از ویژگی‌های تجارت و سرمایه گذاری با کشور قزاقستان است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان گفت: دولت قزاقستان فرآیند توسعه این کشور را در قالب سند چشم انداز ۲۰۵۰  دنبال می‌کند که بر اساس این سند هدف این کشور در چشم انداز، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی، تبدیل شدن به اقتصاد دانش بنیان با ساختار متنوع اقتصادی و متکی به بخش خصوصی است.
عابدی افزود: از جمله زمینه‌های همکاری اقتصادی با این کشور می‌توان به غذایی و کشاورزی، شیمیایی و پتروشیمی، معادن و متالورژی، گردشگری، حمل و نقل و زیر ساخت و مشارکت خصوصی در پروژه‌های دولتی در دیگر بخش ها اشاره کرد.
وی ادامه داد: بر اساس آمار سال ۹۸، عمده کالاهای صادراتی از ایران به کشور قزاقستان شامل پسته و خشکبار، سیمان، خرما، پوشش رنگ‌ها و پلی استرها، میوه‌های خشک و تازه، ظروف شیشه‌ای، صفحه، ‌ورق و تیغه ‌چند لایه ‌از ‌مواد ‌پلاستیکی ‌چاپ‌ نشده، ‌فرش‌، کف‌ پوش و پلی‌ اتیلن بوده است.
او گفت: صادرات ایران به قزاقستان بالغ بر ۶۷ درصد صادرات ایران در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داده که میوه‌ بیش از ۴۸ درصد آنرا تشکیل می‌دهد.
عابدی افزود: عمده واردات ایران از قزاقستان نیز در سال ۹۸ کالاهایی از جمله جو، روغن دانه آفتابگردان، گوشت گوسفند منجمد با استخوان، کلرور پتاسیم، ذرت دامی و محصولات آهن یا فولاد تشکیل می‌دهد.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان تصریح کرد: زمین‌های قابل کشت و تنوع آب و هوایی و جغرافیایی مزیت های خاصی را برای کشور قزاقستان ایجاد کرده که بخش کشاورزی یکی از زمینه‌های بسیار مساعد برای افزایش همکاری و تعامل تجار و بازرگانان فارس با کشور قزاقستان است.
عابدی افزود: فرصتهای سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی قزاقستان را می‌توان در زمینه‌های کشت فراسرزمینی، دامپروری و احداث کشتارگاه و گلخانه ها، تجهیزات برداشت و سورت کردن محصولات کشاورزی، خشک کردن دانه، سیستم های کنترل کیفیت ذخیره سازی، فناوری‌های صرفه جویی در مصرف آب، مهندسی طراحی و خدمات دامپزشکی، افزایش تولید داخلی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و ایجاد تاسیسات ساخت و ساز و خدمات نگه داری و ذخیره سازی کالاهای کشاورزی ذکر کرد.
او افزود: اتاق مشترک مانند یک شرکت مدیریت صادرات در کنار تجار و بازرگانان خواهد بود و خدمات مورد نیاز تجارت در کشور قزاقستان از جمله شناسایی فرصتهای کسب و کار، شناسایی موانع و مشکلات بازار، مشارکت در اعزام و پذیرش هیات ها و ارائه خدمات مشاوره‌ای – بازاریابی- تحقیقاتی- سرمایه گذاری- حقوقی- تجاری و بانکی را ارائه می کند.

بازار کشور قزاقستان را به شکل دقیق بررسی می‌کنیم
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس هم گفت: برای تسهیل و رونق بخشی به صادرات فارس، بازار کشور قزاقستان را دقیق، هدفمند و صنعت به صنعت بررسی می کنیم تا بخش خصوصی استان بتوانند حضور پایدار و موفقی را در بازار بزرگ این کشور داشته باشند.
امید ماهرانی افزود: بازار کشور قزاقستان به دلیل برخورداری از ویژگی‌ها، موقعیت مناسب و ارتباط با کشورهای اوراسیا می‌تواند یکی از مقاصد کالاهای صادراتی استان فارس باشد.
وی ادامه داد: بر اساس نیاز کشور قزاقستان شرایط حضور کالاهای استان فارس در این کشور بسیار زیاد است و بر اساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان، حوزه‌های کشاورزی گلخانه، خشکبار، صنعت مواد غذایی، انرژی، صنایع ساختمانی و گردشگری از اولویت‌های استان برای گسترش صادرات به کشور قزاقستان است.
وی  ادامه داد: کشور قزاقستان در برخی از صنایع مانند کشاورزی پتانسیل‌های خوبی برای مشارکت و انجام پروژه‌های اقتصادی دارد و برای گسترش مراودات تجاری استان فارس و کشور قزاقستان آماده همکاری برای اعزام و پذیرش هیات تجاری و اقتصادی و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز برای عملیاتی شدن صادرات کالاهای استان به بازار کشور قزاقستان هستیم.
ماهرانی افزود: امروز مفهوم صادرات معنای متفاوتی دارد و برای نفوذ در بازار یک کشور باید ساختارهای فرهنگی و اجتماعی مردم آن کشور را شناسایی کرد و بنابراین می‌کوشیم تجار و بازرگانان ما شناخت دقیق از بازار کشور قزاقستان به دست آوردند تا بازار پایداری را داشته باشند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن