خوزستان

۱.۴ میلیون تن کالای اساسی آماده خروج از بندر امام خمینی(ره) شد

[ad_1]

غلامرضا بلوطی میرزا روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود:مهمترین چالش و مشکل برای تخلیه سریع کالاهای اساسی شامل غلات ، کنجاله ، جو و دانه‌های روغنی، ناکافی بودن کامیون و گرمای شدید در منطقه است که انگیزه کامیون داران را برای حرکت به سمت بندر امام خمینی(ره) کم کرده است.
وی دلیل کمبود کامیون را برداشت محصولات کشاورزی و انتقال محصولات اساسی در داخل کشور بیان کرد و گفت: برای تامین کامیون مورد نیاز و هدایت آن به سمت بندر امام خمینی(ره) ، تلاش‌ وهماهنگی‌ زیادی توسط سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و راه آهن شده تا بتوان تعداد بیشتری کامیون را برای مشارکت در عملیات حمل کالاهای اساسی به کار گرفت.
ناظر گمرکات خوزستان ادامه داد: هم اکنون روزانه به ۲ هزار و ۵۰۰دستگاه کامیون برای حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) نیاز داریم و چون تامین این میزان کامیون کاری سخت است نیاز است از ظرفیت سپاه ، ارتش و دیگر نیروهای مسلح برای شتاب بخشی به روند حمل کالاهای اساسی از این بندر استفاده شود.
وی با اشاره به بازدید یک ماه اخیر هیات‌هایی از طرف رییس جمهوری منتخب ، سازمان بازرسی کشور ، معاون وزیر کشور ، استانداری خوزستان ، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و اعضای کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به بندر امام خمینی (ره) برای بررسی راهکارهایی به منظور بررسی موضوع و سرعت بخشیدن به روند حمل کالای اساسی از این بندر افزود: خوشبختانه در یک ماه اخیر روند حمل کالاهای اساسی بهتر شده است.

هیچ گونه کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) فاسد نشده است
ناظر گمرکات خوزستان در ادامه به انتشار شایعاتی در فضای رسانه‌ای و مجازی مبنی بر فاسد شدن بخشی از کالای اساسی که در محوطه روباز بندر امام خمینی(ره) تخلیه شده گفت:تاکنون موردی از فاسد شدن کالای اساسی در این بندر توسط استاندارد و بهداشت به گمرک گزارش نشده است و مطلب فاسد شدن کالای اساسی مبنای درستی ندارد.
بلوطی میرزا افزود: چنانچه بخشی از کالای اساسی فاسد شود اجازه خروج از بندر امام خمینی(ره) داده نخواهد شد چون با امنیت غذایی و سلامت مردم ارتباط دارد بنابراین چنین اتفاقی رخ نداده است.
وی گفت: برای پیشگیری از خطر فاسد شدن احتمالی کالاهای اساسی در محوطه روباز این بندر، اولویت با حمل این کالاها است که در محوطه‌های باز دپو شده‌اند.

نبود توازن در تخلیه و خروج کالا از بندر امام خمینی(ره)
ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد: روزانه حدود ۵۰ هزار تن انواع کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) ترخیص و تخلیه می‌شود در حالی که حجم خروجی کالا از این بندر ۳۰ تا ۴۰هزار تن است.
وی شمار روزانه ورود کامیون‌ها به بندر امام خمینی(ره)را زیر ۲ هزار دستگاه بیان کرد و افزود: برای اینکه به توازن (تخلیه و بارگیری) مورد نظر برسیم به ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه کامیون نیاز داریم که بتوان از دپوی و نگهداری بیشتر کالا در بندر امام خمینی(ره) جلوگیری کنیم.
بلوطی میرزا ادامه داد: خوشبختانه از هفته گذشته روند حمل کالاهای اساسی از بندر امام خمینی(ره) با عزیمت تعدادی بیشتری کامیون از نقاط مختلف کشور بهتر شده ولی همچنان نیازمند شمار بیشتری کامیون هستیم.  

نگهداری ۳.۵میلیون تن کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره)
ناظر گمرکات خوزستان گفت: هم اکنون موجودی کالاهای اساسی با احتساب ماندگاری پارسال در بندر امام خمینی(ره) حدود ۳.۵میلیون تن است که با اضافه کردن حجم بار کشتی‌هایی که در اسکله‌ها و لنگرگاه‌های این بندر آماده تخلیه هستند این میزان به پنج میلیون تن می‌رسد.
حدود ۸۵درصد حجم کالاهای اساسی فله‌ای مورد نیاز کشور از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد کشور می‌شود.
این بندر راهبردی کشور سالانه ظرفیت تخلیه و بارگیری ۵۰ میلیون تن کالای نفتی و غیرنفتی را دارد.

پارسال حدود ۱۳.۷میلیون تن کالای اساسی(غلات و نهاده‌های دامی) از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد کشور شد.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن