کردستان

رژیم غذایی خاصی در دوران واکسیناسیون کرونا لازم نیست

[ad_1]

امین امینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آشنایی با این مواد غذایی، عوارض احتمالی ناشی از واکسیناسیون را به حداقل می رساند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

 وی در مورد نکات تغذیه قبل از واکسیناسیون کرونا گفت: ضرورت دارد قبل از واکسیناسیون، غذای سبک یا میان وعده ساده مصرف شود که این موضوع به ویژه در مورد افرادی که ترس از آمپول زدن دارند باید رعایت شود.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان به افرادی که قصد دریافت واکسن کرونا دارند، توصیه کرد شب قبل از واکسیناسیون خواب خوب و راحتی داشته و بهداشت خواب را رعایت کنند چرا که خواب کافی و آرام نقش مهمی در آماده سازی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن ایفا کرده و به دفع مواد زاید از بدن کمک می کند، لذا از کار کردن با هرگونه دستگاه الکترونیکی همچون گوشی همراه، کامپیوتر و تماشای طولانی مدت تلویزیون یک ساعت قبل از خواب تا حد امکان پرهیز کنند.

امینی تاکید کرد: متقاضیان واکسن کرونا داروهای معمول خود را طبق برنامه مصرف کنند و از مصرف مسکن ها و ضد دردها قبل از واکسیناسیون خودداری کنند تا بالاترین سطح فعال بودن سسیستم ایمنی خود را در مواجهه با اشکال مختلف واکسن داشته باشند.

وی در مورد تغذیه قبل و بعد از واکسیناسیون نیز اظهار داشت: مواد غذایی ضد التهاب و رعایت طولانی مدت یک رژیم غذایی سالم، پاسخ ایمنی بدن را بهبود می بخشد و به ما کمک می کند تا بهتر با عفونت ها مبارزه و پاسخ ایمنی به واکسیناسیون را تقویت کنیم. 

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان اضافه کرد: مصرف بیشتر غذاهای تازه و طبیعی مانند میوه ها، سبزیجات، ماهی های چرب، آجیل و مغز دانه ها به کارکرد بهتر سیستم ایمنی بدن کمک می کند زیرا التهاب کمتری در بدن ایجاد  و پس از تزریق واکسن می تواند به کاهش التهاب کمک کند.

امینی در مورد مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی اظهار داشت: مصرف موادمغذی حاوی انواع ویتامین ها و مواد معدنی بویژه زینک، ویتامین A ، ویتامین D و ویتامین C به سیستم ایمنی بدن کمک می کند و همچنین این به آن معنی نیست که مصرف مکمل ها سبب عملکرد بهتر واکسن می شود.

وی اضافه کرد: منابع غذایی ریز مغذی ها شامل انواع میوه و سبزی تازه فصل، لبنیات، تخم مرغ، غلات سبوس دار، گوشت بدون چربی، ماهی های چرب، مرغ، آجیل و مغزدانه ها است.

امینی در مورد نقش آب و مایعات فراوان در زمان قبل و بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ گفت: تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید- ۱۹ بسیار مهم است چرا که مصرف مایعات کافی نه تنها سبب عملکرد بهتر بدن در شرایط جدید واکسیناسیون می شود، بلکه از افت فشار افرادی که معمولا ترس از آمپول و یا واکسن دارند نیز جلوگیری  می کند.

وی تاکید کرد: افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی عروقی، فشار خون بالا یا بیماری های ریوی هستند در  زمینه مصرف مایعات باید با پزشک خود مشورت کنند.

مدیر گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: مواد غذایی آبدار مانند میوه ها، سبزیجات، انواع سوپ و آبگوشت علاوه برکمک به تامین آب بدن، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند  و  همچنین در صورت ایجاد تب بعد از واکسیناسیون، توصیه می شود مایعات به میزان فراوان مصرف شود.

در شبانه روز گذشته ۱۵۸ بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند و آمار بستری شدگان در بیمارستان‌های استان ۳۰۵ نفر است. تاکنون یک هزار و ۳۹۱ نفر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده اند.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن