فارس

مسئولان و علمای فارس درگذشت آیت‌الله موسوی‌نژاد را تسلیت گفتند

[ad_1]

روز یکشنبه پیام‌های تسلیت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز، استاندار فارس، آیات عظام سید علی اصغر دستغیب و علی اکبر کلانتری نمایندگان مردم استان در مجلس خبرگان رهبری، جمعی از علما و روحانیون و همچنین مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان به این مناسبت در اختیار ایرنا قرار گرفت.

عالم ربانی و متقی وارسته
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در پیام تسلیتی خطاب به خانواده آیت الله موسوی نژاد تصریح کرد: شنیدن خبر ارتحال عالم ربانی و فقیه صمدانی آیت الله سید محمود موسوی نژاد موجب تاسف و تالم خاطر شد.
آیت الله لطف الله دژکام افزوده است: از درگاه ایزد منان مسالت داریم این ذریه سادات که در طول حیات با برکت خود منشأ خدمات بیشماری از جمله تعلیم و تربیت طلاب و فضلای مکتب امام جعفر صادق (ع) بود را مشمول رحمت واسعه خود قرار داده و در جوار ام الائمه و السادات حضرت فاطمه زهرا (س) متنعم به الطاف الهی گردد.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در این پیام افزوده است:  عروج الی الله این متقی وارسته را به اهالی شریف شهرستان مرودشت، علما و روحانیون حوزه علمیه امام صادق (ع) و بالاخص بیت مکرم آن فقید سعید تسلیت می‌گویم.

آیت الله موسوی نژاد منشا خدمات ارزشمند بود
عنایت الله رحیمی استاندار فارس در پیامی با تسلیت درگذشت این عالم ربانی تصریح کرد:‌ زنده یاد موسوی نژاد، عالمی عامل بود که علاوه بر علم، عمل،پرهیزگاری و مجاهدت در مبارزات انقلابی، در تعلیم و تربیت طلاب و همچنین در امور خیر، منشا خدمات ارزشمندی بود.
استاندار فارس در این پیام تصریح کرد: برای آن عالم به خداپیوسته رحمت واسعه الهی و برای بیت مکرم ایشان و منسوبین گرامی، صبر و آرامش را از خداوند بزرگ، مسالت می‌نمایم.

آثار ماندگار از این روحانی دلسوز و مردمی به یادگار مانده است
آیت الله سید علی اصغر دستغیب نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در پیام تسلیتی نوشت:  رحلت عالم ربانی و فقیه صَمَدانی حضرت آیت الله آقای حاج سید محمود موسوی نژاد موجب کمال تأثر شد.
این عالم دینی افزود: آیت الله موسوی نژاد مراتب علمی و کمالات معنوی را که طی سال‌ها اقامت در مشهد و قم از اساتید برجسته خویش از جمله امام خمینی (ره) آموخته بود، در حوزه علمیه که خود باعث رونق آن بود قولاً و عملاً به طلاب علوم دینی می‌آموخت.
در این پیام آمده است:‌ کسانی که از نزدیک محضر این عالم دینی را درک نموده اند، از گفتار حکیمانه و رفتار کریمانه اش بهره‌مند شده‌اند؛ ثبات و استقامت در تبلیغ دین مبین و مکتب اهل بیت (ع) و حمایت و حرکت در مسیر انقلاب اسلامی از آن عالِم فرزانه مثال‌زدنی است.
آیت الله دستغیب افزوده است: آثار ماندگاری از قبیل احداث مساجد و مراکز تبلیغی و ارائه خدمات اجتماعی به ویژه در بخش سلامت، نموداری از تلاش‌های آن روحانی آگاه و دلسوز و مردمی است.

همت برای گره‌گشایی از کار مردم
آیت الله علی اکبر کلانتری دیگر نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری نیز در پیام تسلیتی نوشت:‌ ارتحال عالم ربانی ، مجاهد فی سبیل الله ، اسوه اخلاق و فضیلت حضرت آیت الله موسوی نژاد موجب تاثر شد.
آیت الله کلانتری در این پیام افزود: آیت الله موسوی نژاد عمر شریف و سراسر خیر و برکتش را صرف خدمت به علم و حوزه علمیه و ترویج اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام و خدمت به جامعه و گره گشایی از کار مردم کرد۰ خلوص ، خوشرویی، حلم و متانت ، حضور در صحنه ، ولایتمداری و حمایت همیشگی او از انقلاب و نظام اسلامی در خاطره ها  خواهد ماند.

عالمی ربانی که شاگردی امام (ره) را افتخار خود می‌دانست
مدیریت حوزه‌های علمیه استان فارس نیز در اطلاعیه‌ای تصریح کرد:‌ ارتحال عالم ربانی و فقیه وارسته آیت الله حاج سید محمود موسوی نژاد، ثلمه ای است که خسارت آن برای حوزه های علمیه و جامعه دینی پر شدنی نیست.
در این اطلاعیه آمده است:‌ عالمی که از یادگاران ارزشمند حلقه های درس آیات عظام بروجردی و میلانی رحمة الله علیهما بود و افتخار خود را شاگردی امام خمینی (ره) می دانست.
مدیریت حوزه‌های علمیه استان فارس افزوده است:‌ حوزه علمیه استان فارس و مردم متدین شهرستان مرودشت سال ها از خرمن علم، معنویت و خدمات آن مرحوم خوشه ها برچیدند و امروز مقارن با ایام حزن و ماتم شهادت لاله های در خون فتاده کربلا در فقدان او عزادارند.

پیام تسلیت جامعه روحانیت فارس
حجت الاسلام و المسلمین سید محی الدین طاهری دبیر جامعه روحانیت مبارز استان فارس و دبیر جامعه روحانیت شیراز  نیز در پیام تسلیتی نوشت: اینجانب ضمن عرض تسلیت این ضایعه مولمه به محضر حضرت بقیة الله الاعظم روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء، مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی ، حوزه های علمیه استان فارس ، مردم شریف شهرستان مرودشت و بیت معظم آن عالم وارسته در جوار مضجع شریف امامزاده لازم التکریم حضرت سید علاءالدین حسین (ع)  از درگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید رحمت واسعه و حشر با اولیاء الهی و ائمه معصومین علیهم السلام و برای بازماندگان محترم صبر و اجر مسالت می‌کنم.

پاسداشت اقدام آیت الله موسوی نژاد در صیانت از تخت جمشید
هادی شه‌دوست شیرازی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی استان فارس نیز در پیام تسلیتی تصریح کرد: سالها زندگی سراسر افتخار آمیز آن عالم برجسته و روحانی فداکار در سنگر دفاع از اسلام وانقلاب و حفظ و حراست از مواریث تاریخی به ویژه مجموعه جهانی تخت جمشید کارنامه درخشانی از عمر با برکت آن سید سفر کرده، به یادگار گذاشته است.
در این پیام آمده است:  امید است خداوند متعال در ایام ماه محرم درجات معنوی را در جوار اولیاء و خاصان خود برایشان مقدر فرمایند.

 آیت الله سید محمود موسوی نژاد شاگرد امام خمینی (ره) و بانی حوزه علمیه این شهرستان، شامگاه جمعه ۲۲ مردادماه ۱۴۰۰ در بیمارستان ارتش تهران بر اثر عارضه قلبی و ابتلا به کرونا در سن ۸۷ سالگی، دار فانی را وداع گفت.
حجت الاسلام محمد عابدینی استاد حوزه علمیه امام صادق (ع) مرودشت شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده مقرر است که پیکر وی به شهرستان مرودشت منتقل و روز تاسوعای حسینی در حوزه علمیه جدید مرودشت تشییع و تدفین شود.
استاد حوزه علمیه شهرستان مرودشت افزود: موسوی نژاد از شاگردان مرحوم آیت الله بروجردی و امام خمینی (ره)، علامه طباطبائی و شهید مطهری و همچنین هم دوره‌ علمی حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب نیز بوده‌ است.
وی خاطرنشان کرد: موسوی نژاد، زاده نیشابور است و از حوالی سال ۴۲ به مرودشت مهاجرت کرده و ساکن این شهر شد و در سال ۵۵ با مرحوم حجت الاسلام خدایی امام جمعه وقت حوزه علمیه امام صادق(ع) مرودشت را تاسیس و شروع به تربیت طلاب در این شهرستان کرد.
عابدینی اظهار داشت: خدماتی از قبیل ساخت مساجد،حمام،خانه‌های عالم و حسینیه‌های متعددی در سطح شهرستان مرودشت ازجمله اقدامات وی بوده است.
وی عنوان کرد: آیت الله موسوی نژاد عالم زاده ای بود که در دوران انقلاب و سرنگونی شاه معلون نقش بارزی داشت و بعد از انقلاب نیز در تاسیس کمیته انقلاب، دانشگاه آزاد، سازمان تبلیغات اسلامی و کمیته امداد در شهرستان مرودشت را عهده دار بود.

خبرنگار ایرنا اوایل بهمن سال ۱۳۹۷ در آستانه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی، در منزل این روحانی برجسته و محبوب در شهر مرودشت حضور یافت، خانه ای که سادگی در آن موج می زد.
در اتاقش که تنها تزیینش پرده‌های سبزرنگ بود،‌ فقط کتاب دیده می‌شد و کاغذ. میز تحریری قدیمی در یک گوشه اتاق قرار داشت، جایی که او پنج کتابش را در آنجا نوشته بود.
لبخند و شیرینی ‌سخنش در روایت ماجراهای انقلاب و یادآوری تاریخ با جزئیات به او چهره مردی کتابخوان، تحصیل‌کرده و دانشمند را داده بود و روحانیت و معنویت را به معنای واقعی در ردای ساده و زندگی بی‌آلایش وی می‌شد، جستجو کرد.
او در میانه این گفت و گو، هر از گاهی کلام را قطع می کرد و اسناد تاریخی درباره نقش آفرینی هایش در مقطع پیروزی انقلاب را از کتابخانه و میز تحریرش بیرون می آورد و به ما نشان می داد.
یکی از مجلدات صحافی شده، جدول اعزام طلاب برای ترویج معارف اسلامی به روستاهای اطراف شهر مرودشت بود که این عالم دینی آن را در قبل و بعد از انقلاب مدیریت می کرد. در این جدول اسامی طلاب، مدت حضور و حق الزحمه ای که به آنها پرداخته، درج شده بود.
خبرنگار ایرنا در این گفت و گو از آیت الله موسوی نژاد درباره تصویرش از روزهای انقلاب پرسید تا به ماجرای نجات و حراست از تخت جمشید رسید. این عالم دینی، نامه اش در اوایل اسفند ۱۳۵۷ به یگان ضربت شهربانی را نشان داد که در آن، شهربانی را مسئول حراست از این اثر تاریخی کرده و بدین ترتیب، مانع از تخریب این اثر تاریخی شده بود.
شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز واقع است.

[ad_2]
منبع

لینک کوتاه
0/5 ( 0 رای )
اشتراک گذاری این پست در شبکه های اجتماعی:
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن